I oktober lanserades den svenska versionen av Amazon. Sajten fick snabbt kritik för dålig stavning och många fel och brister inledningsvis. Amazons signum har bland annat varit låga priser och stort sortiment. Men i en jämförelse gjord av Prisjakt som omfattade 1500 produkter visade det sig att i 7 av 10 fall är inte Amazon billigast. Dessutom saknas i många fall produkter från ledande varumärken.
– Amazon har ökat konkurrensen. Men trots detta står svenska e-handlare fortsatt stabilt. I två av tre fall är det nämligen billigare eller lika billigt att handla från en svensk butik, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.
I en ännu större jämförelse med de 2000 populäraste produkterna bland prisjakts besökare visar det sig att knappt hälften av dessa stod att finna på Amazons svenska sajt.
– Amazon verkar ha ett mindre utbud i Sverige jämfört med många andra av deras marknader. Du kan i dagsläget varken hitta en QLED-TV eller Husqvarna robotgräsklippare på deras svenska sida, trots deras popularitet inom respektive segment, säger Carl Vult von Steyern.