Restaurangbranschen bättre än 2022 men sämre än 2019

Swedish traditional breakfast with bread, cheese and vegetables

– Uppgången för restaurangförsäljningen förklaras till stor del av att första kvartalet 2022 påverkades av restriktionerna som infördes i samband med spridningen av covidvarianten omikron. Jämfört med motsvarande kvartal 2019 visar utvecklingen en mindre nedgång i försäljningsvolym, säger Karl Sahlberg, statistiker på SCB.

Restaurangerna ökade sin försäljningsvolym med 7,7 procent under första kvartalet 2023 jämfört med motsvarande period föregående år. H Jämfört med första kvartalet 2019 minskade restaurangernas försäljningsvolym med 1,7 procent.

Snabbmatsrestauranger ökade dock i kvartal 1 med hela 25 procent jämfört med 2019, medan hotellens restaurangförsäljning upplever en minskning med 26 procent jämfört med året 2019 före pandemin.

Läs mer på SCB.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr