Att koppla ihop köpare och säljare och lösa dessa bådas behov har visat sig vara en bra service inom många områden. Digitalisering har här hjälpt till att revolutionera många branscher. AirBNB för uthyrning av semesterboende, Uber för resor, är två exempel på detta. Att lösa små arbetsuppgifter med enstaka insatser från arbetstagare så kallade ”gig”, är ytterligare en jättemarknad som nu utvecklas.
Appen Yepstr är en av många olika appar som kan ses som en gigantisk anslagstavla där människor kan annonsera och efterfråga tjänster som barnpassning, hundpromenader, be om hemkörning av mat, läxhjälp, fönsterputsning etc. I andra änden kan människor erbjuda sina tjänster inom ovanstående områden och en massa andra. I dessa appar kopplas utbud och efterfrågan samma och ett två behov löses. Köparens och säljarens.
Men är dessa appar att betrakta som arbetsgivare? Och skall de isåfall betala arbetsgivaravgifter på de tjänster som förmedlas? Jacob Rudbäck som grundat appen Yepstr menar att de kan likställas med en anslagstavla på ICA och att ICA isåfall på samma sätt skall vara ansvarig för de tjänster som förmedlas där. Nu skall Arbetsmiljöverket granska Yepstr och försöka avgöra det som skatteverket för två år sedan konstaterat – att Yepstr inte är en arbetsgivare.