Tips i krisen – städa upp!

Del 2 företagande i kristid


En kris kan vara verkligt förlamande för en människa. Så påverkar Coronakrisen många människor, gamla, unga, män, kvinnor, anställda som blir utan jobb och företagare som tappar intäkter. Men förr eller senare så leder kriser till någon form av förändring. Att företagare förändrar sitt erbjudande, sitt sortiment, sin prissättning, sina kostnader, sin marknadsföring, sina personal och bemanning. Det är i denna förändring du som företagare måste sätta dig i förarsätet och försöka styra. Företagarförbundet tipsar i en serie artiklar hur du som småföretagare kan agera i krisen. Förra artikeln handlade om kommunikation i krisen. I denna artikel handlar det om helikopterperspektiv och städa upp i företaget.

“Flyg upp i din helikopter”

Använd en dag eller två under sommaren till att flyga upp i helikoptern och se ner på ditt företag och sortera i alla produkter och tjänster. Lista dina erbjudanden på ena sidan och lista dina målgrupper och kunder på andra. Titta sedan på vilka produkter och tjänster som

Kika efter vad som är lönsamt och inte

Ta reda på vilka produkter eller tjänster som företaget tjänar bra eller ganska bra pengar på, sorterar in dessa i en kategori. Sortera sedan in de saker som ni tjänar lite mindre på i en andra kategori. Slutligen, lägg eventuellt det som kanske inte ens är lönsamt alls i en tredje kategori. Ta hjälp av revisor, bokhållare eller en vän som är duktig på ekonomi om du tycker att det är besvärligt.

Städa

Nu är det dags att städa upp lite i företagets erbjudanden, tjänster och produkter. De tre kategorierna:

  1. De lönsamma delarna, säljer de bra? Om inte hur kan du marknadsföra dessa på ett bättre sätt? skylta med dem så att dina kunder upptäcker dem. Om de säljer bra, så innebär det att dina kunder förmodligen är nöjda med dem, kan du då marknadsföra dessa till nya kunder?
  2. De mindre lönsamma, vad beror det på? Har du missat att justera priserna under några år? Detta är ett vanligt bekymmer för många företags lönsamhet, att man helt enkelt hoppar över att se över prislistan årligen. Är konkurrensen för hård? Måste isåfall produkten/tjänsten förnyas för att bli lönsam igen? Kunder idag har ett stort behov för förnyelse och den psykologiska effekter i att förnya en vara eller tjänst går att tjäna mycket pengar på. Eller finns det helt enkelt en del varor/tjänster som inte skall erbjudas längre? Ta då bort dem och låt kunderna köpa ur kategori 1 istället (som är mer lönsamt för er)
  3. De olönsamma. Ta bort dessa från “hyllan” direkt, om de inte går att justera priser eller förnya enligt ovan. Annars tar dessa upp omsättning från de båda ovanstående och försämrar kraftigt företagets lönsamhet såklart.

Modellen ovan är förenklad. Tjänster och produkters lönsamhet påverkas såklart inte bara av den enskilda marginalen utan även av omsättningen och den volym företaget säljer av varan eller tjänsten. Men det är en bra början att sortera upp i tre kategorier och därefter städa ut lite i utbudet. På det viset styr du dina kunder till att köpa det du vill och anser är värdeskapande för både dig och kunden.

Helikopterövningen tar beroende på hur god koll du har på ditt företag och dess erbjudanden allt mellan 2 timmar och ett para dagar. Men skapar grunden för ett lönsammare företag till hösten.

Se också del 1 – tips om kommunikation i kris

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar