Tre tips – kommunicera i krisen

Del 1 kommunikation i kristid

Att driva företag är sällan lätt och bekvämt. Det sker alltid något som skall tas ställning till och hanteras, små och stora problem dyker upp på vägen ibland en efter en, inte sällan flera på en gång. Som småföretagare så får man ofta hantera dem allihop, mer eller mindre på egen hand. Det är tufft, utmanande och arbetsamt, men också lärorikt och spännande.

Corona krisen är just det. Det är en pandemi som utvecklat en ekonomisk kris som ger många småföretagare ALLA dessa utmaningar och problem samtidigt, och det är en helt ny utmaning för de flesta. Då gäller det att försöka ta sig an utmaningarna en efter en och inte förblindas av helheten. Lätt att säga, svårare att göra. Vi tipsar om XX saker som kan hjälpa dig som småföretagare att hantera krisen.

  1. Kommunicera med dina kunder
    Många sluter sig i kriser och försöker tänka ut alla lösningar själv. Gör inte det. Tala istället med dina kunder om hur de upplever krisen och vilka behov de har för att klara sig igenom denna period. Samtala och lyssna istället för att sälja. Det kan ge dig insikter om hur du skall utveckla dina produkter, tjänster eller ditt företags erbjudande. Bestäm dig för att möta eller ringa så många kunder du hinner under sommaren. Dessa samtal kommer uppskattas långt mycket mer än de vanliga säljsamtalen.
  2. Kommunicera med kollegor och vänner
    Du är inte ensam i krisen. Du kan heller inte klara den ensam. Tala med dina vänner, med dina kollegor i branschen. Berätta för dem vilka utmaningar du har och fråga dem om hur de har hanterat olika situationer. Du kommer att få oväntat mycket tips och idéer som hjälper dig, utan att behöva tänka ut allt själv. Och du får glädjen av att dela med dig av de du har haft nytta av. Bestäm dig för att ringa en kollega eller ett par i veckan för ett förutsättningslöst tala om gemensamma utmaningar. Det kommer att vara uppskattat från dem som får samtalen.
  3. Kommunicera med dina medarbetare och anställda
    Om du sluter dig och försöker lösa allt själv skapar du avstånd och liten förståelse för företagets situation från de anställda. Småföretagare har inte sällan en familjär relation med sina anställda och att behöva skiljas från någon eller några av dem för att klara ekonomin kan vara väldigt tungt och känslosamt för många. Tala med alla anställda om situationen och utmaningarna företaget upplever. Ta ett frukostmöte varje vecka och uppdatera personalen på vad som sker och hur företaget “mår”. Det skapar en förståelse och i många fall en vilja att hjälpa till, i många fall dyker det även upp idéer och lösningar som kan vara till hjälp.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar