Black Friday – bra eller dåligt?

Det vankas Black Friday – en av årets största shoppingdagar. Den svarta fredagen har växt lavinartat och PostNord har sett en ökningstakt på paket från e-handeln med upp till 45 procent per år under de senaste åren.

Namnet kommer ursprungligen från Philadelphia på tidigt 60-tal. Black Friday illustrerade den stora ökningen av trafiken och fotgängarna dagen efter tnaksgiving som alltid infaller sista torsdagen i november.

En parallell tolkning är att Black Friday är den tidpunkt då företagen är ”back in black”, dvs när företaget börjar går med vinst på året.

Oavsett så har fredagen blivit startskottet på julhandeln i Sverige och många andra delar av världen. I Sverige utvecklades dagen så sent som 2013 då några butikskedjor för första gången körde en kampanj på Black Friday.

Samtidigt som köpfesten väntas slå nya rekord så debatteras det återhållsamhet för vår miljös skull. Vi måste ställa om från köp och slängsamhälle till ett hållbart samhälle och många kedjor och e-handlare tror att Black Friday kommer att handla mer och mer om hållbara produkter i år.

Läs mer

eller debatt om varför vi bör skrota Black Friday här

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar