Motståndskraftig julhandel förväntas minska med tre procent
Hushållens minskade köpkraft förväntas få årets julhandel att backa. Enligt HUIs julhandelsprognos kommer decemberhandeln i år att minska med tre procent jämfört med förra året. Detta efter tio år med positiv försäljningsutveckling.
Varje år presenterar HUI en prognos över den förväntade julhandeln, det vill säga all försäljning som sker under december månad inom dagligvaruhandel och sällanköpsvaruhandel.
– Sedan 1992 har detaljhandelns försäljning bara minskat tre gånger, senast 2012, berättar William Lindquist, analytiker på HUI Research. Årets julhandel påverkas av den rådande ekonomin och av hushållens minskade köpkraft.
Ändå syns en tydlig motståndskraft i julhandeln. Julen är en högtid full av traditioner och få konsumenter är villiga att göra stora förändringar i inköp av julmat och julklappar.
– Vi ser att många försöker maximera värdet av sina pengar genom att handla mer planerat och välja lågpris och klappar på rea, säger William Lindquist. Julinköpen prioriteras fortfarande, men det blir allt vanligare att byta ut det som normalt serveras på julbordet mot billigare alternativ. På samma sätt är många julklappar sannolikt redan inköpta till fyndpris under Black Friday i november.
Motståndskraften syns i julhandelsprognosens siffror. Decemberhandeln väntas minska med 2,5 miljarder kronor, samtidigt som hushållens konsumtionsutrymme har minskat med 6,7 miljarder kronor.
För handlarna är julhandeln årets viktigaste försäljningsperiod. För vissa branscher är den helt central.
– Handlarna pressas hårt från två håll, säger William Lindquist. Dels påverkas intäkterna när konsumenterna håller hårdare i plånboken, dels ökar kostnaderna för att driva verksamhet. Det påverkar marginalerna. Det är en utmaning att vara kvar på konsumentens inköpslista och samtidigt få lönsamhet i det som säljs.
Inom sällanköpsvaruhandeln ser försäljningsutsikterna för december något olika ut för olika branscher.
– Leksakshandel och handel med brett sortiment förväntas ha en positiv tillväxt under julhandeln, säger William Lindquist. Elektronik- och vitvaruhandel, sport- och fritidshandel samt möbel- och heminredningshandel förväntas tappa i försäljning, medan modehandel förväntas sälja ungefär som förra året.
Läs hela HUIs julhandelsrapport här.
Text: Stefan Hedner
Foto: HUI