Vallöftet ”Familjevecka” floppar bland företagare

Smiling white female trainee in clothing design studio

Socialdemokraterna släppte några veckor före valet i höstas ett vallöfte om ”familjevecka”.

Förslaget familjeveckan är en extra veckas ledighet för föräldrar. En familjevecka – per år. Föräldrar som arbetar får fem lediga dagar var som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar och liknande. Förslaget gäller för föräldrar till barn mellan 4 och 16 år. enligt socialdemokraternas hemsida.

I och med uppgörelsen med Centern, Liberalerna och Miljöpartiet så justeras familjeveckan ner till att omfatta tre dagar.

Det är ett förslag som Sveriges företagare har svårt att se möjligheter med. Tvärtom så innebär det ytterligare skattekostnader och personalbortfall som de får finansiera samtidigt som företagarna inte kan ta ut ledigheten som utlovas.

Erik Ageberg, näringspolitisk expert på Företagarna. säger till Dagens Industri att det är:

”ett hån mot sveriges företagare”

Sverige har ca en halv miljon företagare och fyra av tio bland dessa, ca 195.000 har inte ansett sig kunna vara föräldralediga med sina barn. Endast sju procent av Sveriges företagare anser i en undersökning gjord av Företagarna att antalet föräldradagar bör ökas.

 

Läs mer om Företagarnas undersökning här

Läs mer på DI

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr