Utan rysk naturgas stannar lastbilstrafiken i Sverige

Modern wagon truck transports cargo against the backdrop of a sunset. The concept of truck drivers in the field of freight and logistics, copy space, hindcarriage

Priset på reningsvätskan AdBlue som tillsätts till bränslet i moderna dieselbilar har stigit kraftigt de senaste månaderna. Det beror bland annat på att den främst tillverkas av rysk naturgas. Priset har i det närmaste fördubblats till åkerierna vilket slår hårt på fraktkostnader.

Priset har legat still på 6,95 under 10 år så ökningen till nuvarande 15 kr kom som en chock för åkarna.

Mattias Bergman på vd på Bil Sweden varnar dock för ännu värre konsekvenser om rysk naturgas slutar levereras.

– Utan det uppskattar vi att 97 procent av alla lastbilar och mellan 10-12 procent av alla personbilar som rullar i Sverige inte kommer att rulla längre om inget görs, säger Mattias till Tidningen Näringslivet.

Ännu är inte läget akut vad det gäller tillgången, trots att priserna stigit kraftfullt.

Läs mer här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr