Under många år var det dieselbilar som gällde. Nu har pendeln slagit över till elektrifierade fordon i allmänhet och LADDHYBRIDER  i synnerhet.

DET MENAR tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor.
– Ja, nu är det ingen tvekan längre. Ska man skaffa förmånsbil i dag är det laddhybrid som gäller, säger han och tillägger att det finns flera fördelar med dessa. Först och främst är de oerhört bränslesnåla och får därför olika subventioner som supermiljöbilpremie och låga förmånsvärden. MEN SEN kommer de troligen även att få ett riktigt bra restvärde, vilket är värdefullt den dagen bilen ska säljas.

– Vi kommer att få se kraftigt höjda skatter framöver, och det gör att efterfrågan på bränslesnåla bilar kommer att öka, säger Ronny Svensson som själv är inne på sin tredje laddhybrid och nöjd med valet. För den som hellre vill ha en dieselbil gäller det att vara uppmärksam på hur staten ser på bränslet. Många lobbyister vill ha ett förbud mot att använda dieselbilar i bland annat tätorter, men än tycks inte staten visa något intresse för att gå dem till mötes.

– Det kommer att finnas en fortsatt efterfrågan på såväl begagnade diesel- som bensinbilar under lång tid framöver. Däremot ska man akta sig för att köpa en ny gasbil i dag. De är iskalla som begagnade. Som företagare kan man dock göra att klipp på att köpa en billig begagnad gasbil. Då får man även ett rabatterat förmånsvärde på köpet, säger Ronny Svensson.

TEXT: PETER FREDRIKSSON