Anställda med alkoholproblem är något de flesta företagare kommer att träffa på någon gång i livet. Ofta väljer man att unvdika problemet istället för att ta tag i det. Torbjörn Åberg ger tre tips.

Efter en lång tid med alkoholproblem tröttnade Torbjörn Åberg på att ha ständig ångest. För sju år sedan tog han beslutet att bli nykter. Erfarenheten har gett honom material till att skriva en bok som hjälper andra att genomgå samma resa.

– Böckerna jag stötte på hade alltid ett utifrån-perspektiv. Antingen var de skrivna av någon alkoholterapeut eller anhörig. Eller också var det en success-story skriven av någon som blivit nykter och nu levde gott. Jag ville ha något annat, säger Torbjörn Åberg.

Boken Skål, ta mig fan! har istället ett inifrån-perspektiv. Läsaren får en förklaring till problemdrickarens beteende, vilket är lärorikt för drabbade såväl som anhöriga. Torbjörn menar att företagare och chefer behöver mer kunskap. Faktum är att arbetsgivaren har ett ansvar att hjälpa till. Det är olagligt att avskeda någon på grund av missbruk, utan att erbjuda behandling. Men det är inte lätt att ta upp det, för stämningen blir ofta spänd.

Torbjörn Åberg beskriver hur konfrontationen brukar gå till. Missbrukarens instinkt är att förneka. Om chefen framhärdar och ger ett exempel så erkänner personen i fråga att det visserligen stämmer, men att det beror på att han eller hon har haft en så tung arbetsbörda, eller liknande. Nästa steg i diskussionen är att personen medger att det blivit för mycket alkohol, men att det håller på att ordna upp sig.

– Om chefen har detta klart för sig så är det enklare att ha det här samtalet och nå fram, säger Torbjörn Åberg.

Han har sett en röd tråd bland missbrukarna han mött.

– Bilden av den så kallade alkoholisten är felaktig. De är ofta högpresterande och ger allt. De är en tillgång för arbetsgivaren, och därför vinner båda parter på att missbrukaren får hjälp, säger han.

 

Text: Mia Sandblom

 

 

3 tips till företagaren som har en anställd med alkoholproblem

1. Stålsätt dig och ta tag i frågan. Var förberedd på att möta motstånd och förnekelse.

2. Sätt dig in i alternativen som finns. Vilket passar bäst för just den här personen?

3. Ha en handfast plan, och presentera den. Att låta personen själv få fria händer att hitta en lösning brukar inte leda till någonting. De flesta önskar i det läget att ingenting drastiskt görs, utan föreslår något enkelt som inte förändrar läget.

 

Du kan köpa boken Skål ta mig fan i förlagets webbshop eller hos nätbokhandlarna.

 

Denna artikel är hämtad ur tidningen Fria Företagare nr 3/2015. Bli medlem så får du tidningen direkt hem i brevlådan >>