Världens bäste jordgubbsförsäljare har vuxit upp och blivit stor och framgångsrik. Men lärdomarna från barndomen har hotellmagnaten Petter Stordalen kvar.
När han som liten klagade på den dåliga kvaliteten på jordgubbarna sa hans far att “du får sälja de jordgubbar du har, för de är de enda du kan sälja”.
– Så är det, det handlar om att göra det bästa av alla situationer i livet, konstaterar han.

Nyss 52 år fyllda satsar han på att utöka den framgångsrika hotellkedjan Nordic Choice Hotels men även på att sprida sina tankar om hållbarhet och etik.

– Visst är jag kapitalist, men jag är kritisk till hur kapitalismen fungerar. Vi måste bort från rovdriften och de kortsiktiga lösningarna för att istället bygga ett hållbart samhälle och näringsliv, säger han när vi får en kort pratstund med honom på mobilen. 

Den senaste tiden har varit hektisk och nyligen deltog han i invigningen av Clarion Hotel & Congress Malmö Live som han ser som en kronjuvel i södra Sverige och som han hoppas ska bli en naturlig samlingspunkt för hela Öresundsområdet. 

– Förr handlade allt om Köpenhamn och Kastrup, men vi såg potentialen i Malmö redan för 15 år sedan när vi började undersöka möjligheterna att öppna ett större konferenscenter. Nu är jag jätteglad att vi rott projektet i hamn, det har varit en lång resa men i den här branschen får man inte ha bråttom. Det som vi bygger i dag ska stå kvar och användas de kommande 100 åren, säger han och liknar det egna företagsbyggandet vid skogsplanteringar där man vare sig kan eller bör stressa fram utvecklingen. 

Just långsiktigheten har blivit ett signum för hans affärsfilosofi som går ut på att det är bättre att skynda långsamt och utveckla verksamheter så att de uppfyller högt ställda etiska krav än att försöka krama ut så mycket pengar som möjligt i alla affärsled. 

Mjuka frågor som miljöfrågor brukar annars inte vara prioriterade inom näringslivet? 

– Det stämmer, medvetenheten har i och för sig ökat men det är fortfarande alldeles för ovanligt att de här mjuka frågorna får något reellt genomslag inom näringslivet, det har jag märkt bland annat när jag ville att vi skulle satsa mer på ekoprodukter inom Nordic Choice. Mina ekonomer räknade då ut att det inte skulle löna sig, men jag drev igenom beslutet eftersom jag hellre äger ett företag som tjänar lite mindre men som i gengäld upplevs som seriöst och som har sunda värderingar.

 

Detta är ett utdrag ur en intervju med Petter Stordalen ur tidningen Fria Företagare nr 3/2015.
Bli medlem och få tidningen direkt hem i brevlådan >>