Småföretagarnas budskap till nya S-ledningen: Ta chansen att bli partiet som värnar om de allra minsta

[one_half]

De flesta av Sveriges småföretagare upplever en tveksamhet inför vad den nya Socialdemokratiska partiledningen står för i småföretagarfrågor. Men var tionde har förtroende för att Mikael Damberg, som förväntas bli ny ekonomisk-politisk talesperson för partiet, ska värna om landets minsta företag. Två viktiga steg i att bli ett mer småföretagarvänligt parti är enligt småföretagarna sänkta kostnader för att anställa och att sjuklöneansvaret tas över av staten.

Det framkommer i en rykande färsk undersökning bland drygt 1 200 småföretagare.

– Vi sätter stort hopp till att Håkan Juholt nämner Sveriges största arbetsgivare imorgon i sitt linjetal. Han har nu en ypperlig chans att visa att Socialdemokratin värdesätter landets främsta jobbskapare. Och chanserna är goda att nå dessa, en tredjedel av småföretagarna kommer från arbetarhem, säger Camilla Littorin, förbundssekreterare på FöretagarFörbundet.

Historiskt sett har Socialdemokraterna fokuserat mer på storbolagen och många småföretagare uppger i undersökningen att de inte känt sig sedda av partiet.

– Vi har sett en förändring den senaste tiden. Bland annat ingick ett förslag på en generell sänkning av arbetsgivaravgiften i de röd-grönas valmanifest 2010. Det uppskattades hos småföretagen. Vi hoppas att Socialdemokraterna fortsätter på den vägen och även följer Mikael Dambergs linje med att behålla och utöka RUT.

[/one_half]

[one_half_last]

De fyra viktigaste åtgärderna som småföretagarna tycker att den nya S-ledningen ska prioritera för att öka tillväxten och skapa ett rättvisare samhälle är:

1: En generell sänkning av arbetsgivaravgiften.

2: Att staten tar över sjuklöneansvaret.

3: Att småbolagsregler införs för att få större skillnad mellan storbolag och småföretag.

4: Att trygghetssystemen för företagare förbättras.

”Jag tror alla vill vara ett småföretagarvänligt parti. Där finns ju framtidens jobb. Viktigt att Socialdemokraterna följer trenden för att inte utplånas”
citat från en småföretagare i undersökningen.

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i FöretagarFörbundets medlemspanel av Hero Kommunikation mellan 23 och 25 mars 2011. Totalt fullföljde 1 225 småföretagare webbenkäten.

Läs rapporten här.

För mer information

Camilla Littorin, Förbundssekreterare FöretagarFörbundet
Tel: 070-553 66 70
e-post: camilla.littorin@ff.se

[/one_half_last]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr