Säkerhetsbolag skyddar samhällets viktigaste utan att synas

456_FF_IMG_4680

Stora, uppmärksamma, svartklädda män med hörsnäckor i öronen är kanske den allmänna bilden av vad personskydd innebär. Men för säkerhetsbolaget Gothia Protection Group är det bara en liten del av verksamheten.

– Det finns mer effektiva sätt att arbeta förebyggande, säger Stellan Kjellberg.

Stellan Kjellberg berättar att när han var med och grundade Gothia Protection Group, 1997, fanns en allmän uppfattning i Sverige att privata säkerhetsbolag var överflödiga.

– Den bilden har förändrats. Idag samarbetar vi med myndigheterna, vi har samma system som polisen för att kunna överlämna ärenden, säger han.

Från början arbetade företaget med uppdrag som skedde i Sverige, och ganska snart hörde utländska kunder av sig. De behövde skydd när de var på besök här. Samtidigt började Stellan och hans kolleger följa med exempelvis artister på turné utomlands och snabbt blev GPG ett företag med världen som arbetsplats.

Stellan Kjellberg träffas för en intervju i foajén på ett hotell i Landvetter. Han bor sedan ett år tillbaka i Marbella där företaget numera har kontor, men är på besök i hemstaden Göteborg eftersom delar av huvudkontoret på Landvetter flygplats ska flytta till en mer central adress. Behovet av säkerhet ökar just nu i rask takt, och Gothia Protection Group har expanderat. För två år sedan köptes företaget upp av Tempest Security AB.

– Det innebär framförallt att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet eftersom de tar över HR, IT och ekonomi, säger Kjellberg. Den växande trenden har skett över lång tid, men vissa mediala händelser ökar efterfrågan på skydd. När Sibas Fabian Bengtsson kidnappades, eller när den norska miljardärshustrun försvann förra året, till exempel. Samtidigt sker mycket i det dolda. Mörkertalet är troligtvis stort när det kommer till utpressning, och kanske också kidnappning. Många som kontaktar säkerhetsföretaget gör det i förebyggande syfte, men en del är rädda och befinner sig i ett akut läge. I rädsla tänker man inte alltid klart och därför är säkerhetsrådgivning en viktig del i arbetet.

– Många vill ha en quickfix, en vakt, eller att vi håller span, och visst, vi gör sådant också, men vi måste skaffa oss en nulägesbild. Stellan Kjellberg säger att man kommit längre i effektiviseringen av säkerhet de senaste åren.

– Förr var de flesta säkerhetsåtgärderna reaktiva. Man använde ofta livvakt, vilket fortfarande kan vara nödvändigt till exempel vid tillfällig exponering på ett torg. Tillgängligheten ten ökar risken, och vi behandlar risken. Men oftast är just livvakt en dålig taktik. Istället för att ständigt skydda akut arbetar Gothia Protection Group med att kombinera reaktiva åtgärder med proaktiva och produktiva insatser.

– Vi arbetar proaktivt, alltså förebyggande, genom att exempelvis göra kontinuerliga sök på vad som skrivs på nätet om personen eller organisationen vi skyddar. Både robotar och människor jobbar med detta för att hitta hot. Vi analyserar information, säger Stellan Kjellberg. Man letar efter hotutövarens motiv, som kan vara ekonomiska, personliga, ideologiska, religiösa eller etniska. Utövarens förmåga analyseras. Ibland konfronterar säkerhetsbolaget hotet. De produktiva insatserna består av praktisk hjälp med bokning av trygga resor, säkra hotell och säker uppkoppling och liknande.

Kjellberg beskriver begreppet risk som en kombination av sannolikhet och konsekvens. Det gäller att hitta en acceptabel risknivå. Utsätter man sig för mycket, utan att ändra något så ökar risken eventuell till en ohållbar nivå.

– Det är en balansgång. Presidenten åker i en skalskyddad bil. Det ökar sannolikheten för attentat eftersom bilen väcker mer uppmärksamhet, men konsekvenserna av en attack minskar. Exponering ökar ofrånkomligt risken. Idag arbetar många företag och organisationer aktivt med att nå ut och synas så mycket som möjligt. En del entreprenörer är starkt förknippade med sitt varumärke, vilket kan vara en smart strategi ur marknadsföringssynpunkt. Men det ökar också hotbilden mot företagaren som person. Att ständigt synas ökar tillgängligheten på gott och ont.

– Vår utgångspunkt är att man ska få synas, men vi kan hjälpa till att reducera risken, säger Stellan Kjellberg.

Text& Foto: Mia Sandblom

Säkerhetsrådgivaren tipsar!

• Sprid riskerna. Det kan handla om att etablera företaget i flera olika länder istället för bara ett, men att teckna försäkringar är också att sprida risken.

• Behandla riskerna, dels genom tekniska hinder, som lås, larm, it-skydd och kameraövervakning, men också genom att arbeta med rutinerna. Ändra beteende, skaffa kunskap, utbilda personal, gör bakgrundskontroller, byt processer.

• Planera i flera led. Ett larm kräver även en reaktiv åtgärd, till exempel.

• Använd sociala medier strategiskt. Vänta med att avslöja vissa detaljer till i efterhand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr