Så undviker du väggen

Många småföretagare sjukskrivs för utmattning, speciellt nu i dessa coronatider när stressen ökar.

I en tid när förändringarna inte bara går snabbare än någonsin men där även de grundläggande spelreglerna plötsligt förändras är det lätt att tappa fotfästet. Detta gäller speciellt för den som driver ett litet företag där det ofta är helt omöjligt att göra några som helst prognoser om framtiden.

Tidiga tecken på utmattning är att det blir svårt att sova, aptiten försvinner, man tappar lätt fokus och blir lätt irriterad. Där och då gäller det att dra i bromsen och ta det lugnare, men forskning visar att de flesta gör tvärtom. Det uppskruvade tempot börjar snarare upplevas som ett normaltillstånd, och inte sällan tar man även på sig helt andra uppgifter.

Om man väljer att ställa sig inf.r allt större utmaningar hinner hjärnan inte med samtidigt som dagens ständiga flöde av information och andra distraktioner gör det allt svårare att fokusera på en sak i taget. Forskning visar att bland dem som sjukskrivits för just utmattning har en gemensam faktor varit att de inte sett problemen komma, de hade omedvetet låtit stressen öka gradvis och inte gett sig tid för återhämtning.

Mindfulness är ett beprövat verktyg som visat sig fungera både i förebyggande syfte men även som en del av rehabiliteringen av utmattning, och innebär att istället för att man tillåter sig att köra på som vanligt istället stannar upp och blir medveten om tillvaron exakt här och nu.

Här är en enkel övning i mindfulness:

  1. Stanna upp.
  2. Bli medveten om din andning.
  3. Observera.
  4. Prioritera.

TEXT: ANNA SVENSSON

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar