Arbete och fritid smälter ihop och kraven på att arbetsplatser skall vara mer än bara en inkomst ökar för varje generation. Därmed också kraven på chefen och ledarskapet.
Från ett resultatorienterad ledarskap till ett relationsorienterat ledarskap hävdar två experter i en artikel i Dagens Industri. Det innebär att ledaren måste intressera sig för medarbetaren och på allvar försöka förstå dennes drivkrafter, intressen och styrkor och begränsningar. Detta ledarskapet tar tid på ett annat sätt och kräver en mycket mer närvarande chef än det resultatorienterad där man kan följa medarbetare i statistik och ge feedback genom rapporter, veckobrev och mail.
”Jag tror många organisationer skulle må mycket bättre av att ha både det resultatinriktade ledarskapet och det relationsinriktade ledarskapet. Vi har ju siffrorna och nyckeltalen, men om vi inte får med oss medarbetarna så de känner sig delaktiga så kommer de inte att prestera,” säger Mats Ekenstam, vd på One partner group till dagens Industri.
Kimiya Näslund, grundare av Mindwarrior menar att det finns pengar att tjäna på att investera tid i sina medarbetare.
”Folk tror att det är tvärtom. De skickar folk till utbildning och tycker det räcker, men om vi vet redan från början vad våra medarbetare behöver, vilket kan vara ett enkelt samtal, då behöver man inte skicka folk på en massa utbildningar.”
Läs mer här