Nya deklarationsregler 2019

SPONSRAD ARTIKEL Håll dig uppdaterad om vilka förändringar Skatteverket inför 2019 och vad du behöver fylla i för deklarationsblanketter för just ditt företag.

SPONSRAT INNEHÅLL FRÅN AGERAS


Nytt år, nya möjligheter. Och inte bara det, utan en del nya deklarationsregler också! 2019 förändras en del blanketter och Skatteverket gör en stor förändring i hur de informerar företagare om vad som verkligen gäller. Låt oss tillsammans ta en snabb titt på några olika saker som har ändrats detta året så att du är uppdaterad och vet hur du ska deklarera för att allt ska gå rätt till!

Inkomstskatt för handelsbolag

Ett handelsbolag behöver från och med 2019 inte lämna in huvudblanketten Inkomstdeklaration 4, eller INK 4 som den förkortas. Detta är för att ett handelsbolag i regel inte behöver betala inkomstskatt, men de har ändå behövt lämna in INK 4 fram tills nu. Enda undantaget är om handelsbolaget ska betala fastighetsskatt, fastighetsavgift, särskilt löneskatt på pensionskostnader eller avkastningsskatt på pensionsmedel. Tidigare har alla handelsbolag behövt fylla i INK 4 även om de inte behövt betala någon av dessa skatter, så detta är en förenkling som kommer att underlätta för många.

Om man inte lämnar huvudblanketten ska en ny kryssruta under upplysningar fyllas i på bilagan INK4S som upplyser Skatteverket om att man inte ska betala inkomstskatt. Det är viktigt att denna ruta fylls i.

En annan förenkling är att bilagorna INK4R, S och DU inte längre behöver undertecknas, så det räcker att föra över filerna.

Nya blanketter

En ny blankett som ser dagens ljus detta år är K9, som ska fyllas i om man har andel i en oäkta bostadsrättsförening. De som har det ska utdelningsbeskattas för den andel av hyran som understiger marknadsvärdet och här ska även försäljning av andelar i oäkta bostadsrättsföreningar anges. Dessa uppgifter angavs tidigare i blanketten K12, som numera är en blankett helt och hållet för utdelning och kapitalvinst för onoterade företag.

2019 införs en ny blankett kallad N11 som är en blankett för tonnagebeskattad verksamhet. Detta är inte en blankett som kommer beröra särskilt många eftersom den bara gäller rederiverksamhet. Vid tonnagebeskattning beräknas inkomsten enligt en mall med utgångspunkt från nettodräktigheten ett fartyg har.

Skatteverket digitaliserar

Om du läst igenom dessa förändringar och tänker ”äsch, jag går bara och tar en broschyr som förklarar det hela” så gäller det att tänka om. I takt med att samhället digitaliseras och miljön prioriteras har även Skatteverket minskat sin pappersanvändning och beslutat att de inte kommer att uppdatera sina fysiska broschyrer. Detta innebär att du måste vända dig till deras hemsida för att läsa på om dessa nya regler och annat som kan komma att ändras framöver. Detta kan vara bra att vara medveten om så att man inte läser gammal information.

Om det är något du tycker är oklart eller helt enkelt inte har tid att hålla dig uppdaterad så kan du anlita en revisor för att fylla i de nya blanketterna. Revisorn ser då till att allt blir korrekt och att du får tillbaka så mycket på skatten som möjligt.

Läs mer om övriga regler att ha koll på under 2019 här.

 

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar

Stäng meny