Mer glass och läsk men mindre potatis och sill

strawberry, vanilla, chocolate ice cream woth waffle cone on marble stone backgrounds

Svenskarna äter mer glass och chips som vi dricker läsk till. Samtidigt så ökar inte försäljningen av klassikern sill och potatis alls lika mycket.

Glassigt

– År 2000 såldes glass för drygt 2,4 miljarder kronor i Sverige. Ett par decennier senare, år 2021, hade den siffran ökat till 8,3 miljarder kronor, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.

Per person köpte vi glass för 275 kronor år 2000, medan vi 2021 köpte glass för nära tre gånger så mycket, 799 kronor per person.

Läskande

Vatten sägs vara bästa sättet att släcka törsten, men även läsksuget är stort och har dubblats sedan år 2000.

– Läskförsäljningen har ökat stort under undersökningsperioden. Från knappt 3,5 miljarder år 2000 till 8,8 miljarder kronor år 2021, säger Louise Eklund.

Slår man ut summorna på enskilda personer köpte vi läsk för 392 kronor per person år 2000 och för 844 kronor per person år 2021.

Chips

Att chipshyllan i en livsmedelsbutik är längre än charkdisken har väl inte undgått någon. Även vår chipskonsumtion har ökat rejält de senaste 20 åren.

– Den har fördubblats under vår undersökningsperiod. År 2000 köpte vi chips för nära 1,2 miljarder eller 134 kronor per person. År 2021 såldes chips för nära 2,6 miljarder eller 245 kronor per person, säger Louise Eklund.

Potatis och sill på efterkälken

Sill och potatis ratas av svenska folket. Potatisförsäljningen var 239 kronor per person år 2021, mot 143 kronor år 2000.

– Vi kan se ett samband med att vi har fått mer pengar i plånboken och att vi då unnar oss varor som chips, glass och läsk, säger Louise Eklund.

För sill har konsumtionsutvecklingen varit ännu mer begränsad än potatis och har endast ökat 17 procent från 72 kronor år 2000 till 84 kronor per person år 2021.

Läs mer här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr