Från granit till hud

Susanne Liljenberg

Susanne Liljenberg beskrivs som serieentreprenör och affärsidéerna har skiftat genom åren. Mest känd är butikskedjan Granit som startades 1997. Sedan dess har företagen fortsatt gå i miljöns tecken.
– Hållbarhet och svensktillverkat är den röda tråden, säger företagaren som erbjuder allt från hus till hudkräm

För tillfället tar Crêperie & Logi mycket av Susanne Liljenbergs tid. En ny restaurang öppnas nämligen i Vasastan i dagarna. Stället finns sedan tidigare både i Visby och Åre. Annars är det hudvårdsmärket HynE AB som pockar på uppmärksamhet. Det handlar om anti aging-produkter som innehåller hyaluronsyra, som Susanne Liljenberg tror starkt på.

– Det är ett högteknologiskt serum som är otroligt fuktgivande. Vi jobbar hårt på att få in investerare till detta för vi vill göra avtryck och bli internationella med det. Så det är mitt största projekt just nu.

HENNES VÄG SOM företagare startade tidigt. Som 16-åring började hon sälja klänningar till vänner. Hon sydde dem själv, av gamla lakan hon fått från ett hotell hon städade på.

– Jag är uppvuxen med en mamma och en mormor som alltid har matat mig med att jag kan bli vad jag vill, och att jag duger som jag är. Allt är möjligt, det är det jag fick lära mig och det har gett mig modet att kasta mig utför, säger Susanne Liljenberg.

HON HADE ALLTSÅ tidigt ett modeintresse, och det ledde henne in i klädbranschen. Efter några år på stora varumärken började tankarna på något eget gro. Hon började tillsammans med vännen och kollegan Anett Jorméus spåna på ett hållbart företag som förenklade livet för kunderna.

”Förenkla livet: få tid att leva”, blev mottot för Granit. Företaget som startade krig mot högarna.

– 1997 fanns det inga andra som sålde småförvaring, för videoband, kontorsprylar och sådant. Vi öppnade på Götgatan 31 och det blev en riktig solskenshistoria, med två personer utan en spänn på fickan, som lyckas bygga upp något otroligt, säger Susanne Liljenberg.

GRANIT HADE EN tydlig linje, med en medveten strategi. Här kommer serieentreprenörens bästa tips in:

– Vi hade en butik, men det skulle kännas som att det fanns tio. Vi hade en logga, ett koncept, egna produkter, vi var tydlig med vår historia, säger hon. Företaget gjorde omedelbar succé, och så småningom öppnade nya butiker, i Göteborg, Oslo, fler i Stockholm. 2006 hade Granit vuxit till något stort. Susanne Liljenberg

kände att hon ville vidare. Hon och Anett Jorméus sålde företaget för 120 miljoner, men Liljenberg fortsatte som konsult i företaget i nästan tio år till.

DÄREFTER BYTTE HON bransch helt när hon tillsammans med kompisar startade Crêperie & Logi på Gotland. Sedan följde några år av hårt arbete i kök, innan ännu en ny affärsidé kom till Susanne Liljenberg, via Helena Bloom. LEVA står för Levande Ekologisk Visionär Arkitektur

och är en miljövänlig mötesplats med restaurang/café och gårdsbutik i Visby, men delar också namn med LEVA Husfabrik som säljer miljövänliga hus i massivt trä.

”Mitt tips är att man ska hålla sig till sin grundidé, följa upp affärsidén och förankra den hos personalen”

SERIEENTREPRENÖREN Susanne Liljenberg håller föredrag om hur man bygger ett varumärke med enkla medel. Hon föreläser om hur man går från dröm till verklighet, med sitt företagande. LEVAs varumärke är tätt förknippat med miljövänlighet och hållbarhet.

– Mitt tips är att man ska hålla sig till sin grundidé, följa upp affärsidén och förankra den hos personalen. Man ska fråga sig varför företaget finns, bortsett

från ekonomiska skäl. Ett annat tips är att beskriva varumärket med fem ord, precis som personlighetsdrag på en människa, säger Susanne Liljenberg.

HON HAR HITTILLS varit förskonad från konkurser, men knappast från motgångar.

– Jag har varit med om många osäkra lägen och är det fortfarande då och då. Det har inte varit en dans på rosor alltid, men då jobbar man vidare, försöker hitta andra vägar, tänka nytt.

Mormor gav mig mitt mantra, ”låt inte lusten vila”. Det lever jag efter, säger Susanne Liljenberg.

TEXT: MIA SANDBLOM

FOTO: PRESS

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr