Enklaste sättet att öka ditt företags vinst!

Företagande.se skriver i ett inlägg om en studie från McKinsey and Company vilken enskild åtgärd som förbättrar ditt företags vinst. De har testat det tre olika parametrar som tillsammans bildar formeln för ett företags resultat: FÖRSÄLJNINGSVOLYM X x PRIS – KOSTNADER. Genom att justera respektive parameter med 1% fick de fram ett synnerligen enkelt men slående resultat.

Om försäljningsnivån ökade med 1 procent ökade vinsten med 3,5 procent.

Om kostnaderna minskades med en procent ökade vinsten med 5,5 procent.

Om priset ökade med 1 procent ökade vinsten med 11,3 procent.

Försäljningschefer eller personer med intresse för försäljning koncentrerar sig gärna på att öka försäljningen vilket såklart alltid är bra. Ekonomer och personer med ekonomisk intresse fokuserar ofta på kostnader, vilket också är bra. Men de alla borde fokusera på är prisjusteringen. För de flesta sker det årligen, men många hoppar över prishöjning ibland med olika motiveringar, ”då tappar vi kunder”, ”konkurrenten höjde inte”, ”jag har inte hunnit”, eller ”oj – det glömde vi i år”

Prisjusteringen är det absolut viktigaste och enklaste sättet att höja vinsten då denna slår igenom i hela resultaträkningen ner till sista raden – Årets resultat!

Läs hela artikeln här med intressanta exempel

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar

Stäng meny