Att finansiera ett projekt, en tjänst eller en ny produkt med hjälp av så kallad crowdfunding har blivit en vanligare väg och ett alternativ till att låna i bank. Crowdfunding är som namnet antyder att ta hjälp av en stor skara människor som investerar i ditt nya projekt. Människorna som bidrar med pengar gör det för att de tror på din idé och många gånger får följa resan till färdig produkt eller tjänst. Ofta erbjuds de som tack för sin investering den nya varan/tjänsten först och i exklusivare form eller rabatterad form. Skillnaden mot en vanlig investerare är att människorna i ”crowden” inte har något inflytande i bolaget och inte kan flåsa dig i nacken som en traditionell investerare kanske skulle gjort.
Det kallas också med ett svensk ord gräsrotsfinansiering och kommer ursprungligen från USA. Idag kan man dela upp crowdfunding i två delar.
Den första finansierar en ide eller ett projekt. Människorna i ”crowden” gillar en prototyp eller ofta en presentationsfilm på en prototyp som de vanligtvis sett på internet. De erbjuds på en av crowdfundingsajterna att investera och få första tjing på varan. En spännande produkt sprids vitalt och kan få enormt många ”investerare” och inte sällan blir projekt överfinansierade.
Den andra kategorin, som växt den senaste tiden, erbjuder de många människorna att investera i en verksamhet eller ett affärsprojekt. Ungefär som riskkapital i vilket bolag som helst. Skillnaden är att många små långivare lånar in pengar till högre ränta än i traditionell bank, men också till en högre risk. Den stora skillnaden är alltså att i den första kategorin så får man inga pengar tillbaka men ofta de första produkterna på marknaden. I den andra får man pengarna tillbaka med avkastning om företaget infriar sina mål och allt går som planerat.
Företagande.se listar 12 platser för crowdfunding. Sajterna tar vanligtvis en andel på insamlade pengar, men i gengäld är det oftast gratis att starta ett crowdfundingprojekt.