Att begränsa spelreklam är att begränsa yttrandefriheten

Spelreklam dominerar reklamytorna i flera mediekanaler för stunden. Det kan kännas irriterande speciellt om man inte är intresserad av erbjudandet. Det är å andra sidan mycket reklam som är irriterande. För att den dyker upp vid fel tillfälle och med fel budskap. Men reklam är också en rättighet som är instiftad i yttrandefrihetslagen. Rätten att få säga vad man vill och även marknadsföra sig är grundlagsskyddad. Det är också för företagen ett väldigt viktigt verktyg för att skaffa nya kunder och kommunicera till både den målgrupper som man ännu inte har som kunder.

Ardalan Shekarabi, civilminister vill lagstifta bort, eller begränsa spelreklamen då länder som Italien gjort detta. Med motivet att det spelreklamen skadar människor som riskerar att hamna i ett spelmissbruk. Det är lätt att sympatisera med den tanken och den logiken. Men reklamförbud vore en inskränkning i företagens kommersiella yttrandefrihet, men är också en indirekt inskränkning av yttrandefriheten i vidare mening. Mycket av reklamen finansierar oberoende medier – tryckta, digitala och etermedier som radio- och tv. Varje inskränkning av vilka företag som får göra reklam för sina legala produkter är också en inskränkning av möjligheterna att finansiera oberoende medier och journalistik.

Läs mer på arbetsmarknadsnytt

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar

Stäng meny