Den snabba återhämtningen efter pandemin kraftigt stödd av stora politiska ekonomiska stöd har skapat stora brister på råvaror och komponenter. Därtill har flera händelser tillsammans skapat stora transportproblem vilket bidrar till ökade kostnader för en mängd varor.
Halvledare
En stor fabrik för halvledare brann i våras utanför Tokyo. Detta påverkar bilbranschen och en mängd andra branscher då halvledare ingår i stort sett i varje elektrisk apparat idag.
Koppar
Den nyvalda presidenten i Peru, Pedro Castillo, vill lägga exportskatt på koppar som Peru är stor exportör av. Detta påverkar kopparpriset globalt vilket på verkar alla elektriska apparater.
Ökad efterfrågan på koppar
EU föreslog under sommaren ett förbud mot försäljning av bensinbilar från 2035, möjligen som en följd av översvämningarna i Tyskland. Detta ökar efterfrågan på koppar och andra metaller till bland annat elbilar vilket bidrar till att driva upp priserna ytterligare.
Matvaror
Torka i Brasilien har lett till att priserna stigit på majs, socker och kaffe.
Transporter tar längre tid
En fartygsfrakt från Kina till Chicago tog före pandemin ca 35 dagar, men idag tar den dubbelt så lång tid.
Containrar saknas
Frakter från Asien till Europa har blivit rejält mycket dyrare
– Priset på att frakta en fartygscontainer från Taiwan eller Shanghai har mer än fyrdubblats från 2 000 dollar till 8 000 för en 20 fots container, säger Fredrik Hermansson, vd på logistikföretaget Greencarrier Liner Agency till TT.
Det grundar sig i att Covid bröt ut och att Kina stängde ner alla hamnar i fem veckor. Därtill stannade produktionen av nya containrar av under samma tid och därför saknas det containrar att frakta i.
Joe Bidens återstartspaket i USA har skapat en byggboom och efter att Amerikanarna har köpt upp sin kvot av virke i Canada så köper de nu trä från Europa, vilket har lett till att träpriset har skjutits höjden, upp emot 100 procent dyrare jämför med förra året.