Och ditt företag kan tjäna pengar utländska shoppingturister!
I en rapport från Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden tagit fram så älskar utländska turister att shoppa i Sverige. Det finns flera skäl till det och valutakursen är bara en av anledningarna.
Den utländska shoppinggästen åker först och främst till Sverige för att upptäcka den vackra naturen eller uppleva de större städerna. Men när de väl är här shoppar de gärna. Turisten från Tyskland och Nederländerna åker gärna till platser med natur och kultur, såsom Småland, Blekinge, Värmland och Dalarna. Medan turister från Frankrike, USA och Storbritannien är mer intresserade av de tre storstäderna. Resenären vill hitta det som är genuint svenskt, som hantverk eller andra souvenirer. Även lokalproducerade livsmedel eller kläder och skor hamnar med lätthet i shoppingbagen. Resenären shoppar med förkärlek även presenter att ta hem till sina nära och kära, gärna saker som har en unik historia. Shopping är en viktig komponent av resan och resenären lämnar Sverige med en positiv shoppingupplevelse.
Utländska shoppare handlar för mer pengar
Åhlens City o Stockholm jämförde genomsnittsköp på olika kunder och fann stora skillnader i inköpen.
- Samtliga kunder: Genomsnittsköp för cirka 400 kronor
- Utländska kunder som betalar med kort: Genomsnittsköp för cirka 700 kronor
- Taxfree-kunder: Genomsnittsköp för cirka 1 400 kronor
Med andra ord – det finns anledningar att fundera över hur man bäst hanterar utländska shopping kunder. Viktiga saker att tänka på är: Hur hittar de er butik/verksamhet enkelt? (Digitalt och fysiskt) Hur bemöter personalen dessa kunder? Hälsar de välkomna på engelska eller ännu hellre på de språk gästen behärskar. Kan personalen hjälpa turisten med andra tips på besöksmål utanför butiken? Skyltar butiken med unika svenska produkter? Utländska kunder betalar helst med kort, men även med kontanter i stor utsträckning, är det enkelt och välkommet hos er?