Regeringen har beslutat att förlänga den tillåtna maxlängden på lastbilar på svenska vägar. Från och med den 1 augusti blir det tillåtet för åkerier att köra lastbilar med en längd upp till 34,5 meter. Den tidigare maxlängden var 25,25 meter, vilket innebär att lastbilarna klan bli upp till 10 meter längre.
Transportföretagen ser flera positiva effekter. Med mer plats på varje lastbil minskas klimatutsläppen för varje kilometer som god transporteras med lastbil. Lönsamheten för åkerierna ökar samtidigt och dessutom så minskar behovet av lastbilsförare, ett yrke där kompetensbristen varit påtaglig under lång tid.
Trafikverket har räknat ut att utsläppen från tung lastbilstrafik kan minskas med mellan fyra till sex procent med de nya reglerna.
Alla vägar kommer dock inte att trafikeras av de nya superlastbilarna. Endast 160 av 290 kommuner i Sverige berörs av de nya reglerna, eftersom lastbilarna enbart får köra på vägar som godkänts av Trafikverket. Vilka vägar som kommer att få trafikeras väntas bli klart i slutet av året. Därmed kommer vi sannolikt först att se ”34 metarna” först i december eller kanske först i början av nästa år..
Superlastbilarna rullar redan på vägarna i vårt grannland. Finland har tillåtit lastbilar om 34,5 meter sedan 2019.
Men både Sverige och Finland har en bit kvar till de längsta ekipagen i världen. I Australien har de ”road trains” som kan vara 54 meter långa.