Svenska småföretagare är så stressade att drygt var tredje har svårt att sova.

I rapporten “Företagarens vardag” från PwC framgår det att många egenföretagare upplever att de inte har tid att ta hand om sig själva eller sina närmaste, vilket bland annat leder till sömnstörningar.

Samtidigt finns det mycket som tyder på att det är just själva oron över att inte kunna somna som förstärker och förvärrar sömnproblemen.

Forskaren Annika Norell Clarke på Örebro universitet har gjort en djupdykning i hur våra egna tankar påverkar hur bra eller dåligt vi sover.

– De som har sömnstörningar har ofta ohjälpsamma uppfattningar som stör deras förmåga att varva ned. En djupt rotad oro för den egna sömnen kan dessutom göra att man inte vågar testa nya förhållningssätt eller sömnvanor, och då blir det ett hinder om man deltar i till exempel psykologisk behandling, säger hon.

Annika Norell Clarke konstaterar att de stora befolkningsstudier som genomförts på senare år pekar på att fler och fler sover allt sämre, oavsett om man är anställd eller egenföretagare.

– Vad det beror på kan man spekulera i, men det så kallade 24-timmarssamhället brukar ofta anges som en bidragande orsak. Det vill säga att vi har obegränsad tillgång till media och underhållning och dessutom är nåbara dygnet runt både när det gäller arbete och sociala kontakter. Det finns ingen naturlig tidpunkt eller dag som vi får vila oss.

Text: Peter Fredriksson

 

Tips!

1. Läs på. Det finns massor av litteratur om sömn och sömnproblem.

2. Ta det lugnt. Det är inte farligt att sova dåligt då och då. Hur mycket sömn vi behöver är väldigt individuellt.

3. Var snäll mot dig själv. Om du inte somnar när du vill, låt bli att anklaga dig själv. Starka känslor gör det ännu svårare att somna.

 

Denna artikel är hämtad ur Fria Företagare nr 1/2015. Bli medlem så får du tidningen hem i brevlådan.

Foto: tab62, Fotolia