Strax före jul släppte Centrum för konsumtionsvetenskap sin årliga rapport om hur den svenska konsumtionen utvecklades. Konsumtionen har ökat varje år under de senaste 20 åren och sammantaget ökade konsumtionen även under 2018 men tack vare att ”bostad” och ”mat” ökade kraftigt.
Rapporten visade bland annat nedanstående tecken, som tidigare visat sig inför lågkonjunkturer:
- Färre besök på kvällsrestauranger, barer och pubar.
- Mindre pengar läggs på nöjesrestauranger.
- Mindre pengar spenderas utomlands.
- Mindre pengar spenderas på kläder.
- Färre köp av nya bilar.
- Inköp av möbler och inredning ökar mindre än tidigare år
– Då ekonomisk oro råder spenderar människor mer på det nödvändiga som mat och bostad, och mindre på det som kan skjutas upp – som ny bil, möbler, kläder, utlandssemester och nöjesrestauranger, säger John Magnus Roos.
Den ökade medvetenheten och oron för klimat och miljö kan ytterligare vara en bidragande orsak till de ändrade konsumtionsmönstren med bland annat en ökad ”flygskam”. Men även vår generositet mot behövande och hjälporganisationer har minskat.
– Det svenska folket har blivit mindre generösa. Vi har minskat antalet donationer till hjälporganisationer och vi köper inte så mycket presenter till andra. I tider av ekonomisk oro blir fokus mer på att klara den egna situationen, säger John Magnus Roos.
Läs hela rapporten här