Var tredje småföretagare tar inte ut mer än en semestervecka i sommar och många av dem får nöja sig med enstaka lediga dagar. Sju av tio önskar att de kunde ta ut mer sommarsemester. Det visar en undersökning om semestervanor från Företagarförbundet och ekonomiföretaget Visma.
– Det här är både en bra och en dålig trend. Kortare semestrar kan dels bero på att företagen har mycket att göra, dels på att myndigheternas rapporteringstryck på företagarna är fortsatt högt, säger Mats Assarsson, ordförande i Företagarförbundet.
Lagstadgad semester ovanlig
Undersökningen visar att andelen korta semestrar ökar bland landets småföretagare. Var tredje småföretagare, 32 procent, anger att de tar ut högst en veckas semester. För två år sedan var de 28 procent. Varannan småföretagare, 50 procent, tar ut tre semesterveckor eller mer.
Enligt semesterlagen har man som anställd rätt att ta ut fyra veckors sammanhängande semester under juni, juli och augusti. Bara en av tre småföretagare, 29 procent, följer lagen i det avseendet.
Många väljer att jobba på sommaren
Den främsta orsaken till att företagarna inte tar ut mer semester är att verksamheten kräver att de är tillgängliga för sina kunder. Det uppger 28 procent som skäl. Bristande lönsamhet, 15 procent, respektive högsäsong på sommaren, 14 procent, påverkar också möjligheterna att ta semester. Samtidigt säger 18 procent att ingenting hindrar dem från att ta mer semester.
– Att driva eget företag ger möjligheter att själv styra över sin vardag och bidrar därmed till högre livskvalitet. Men självklart höjs också kraven för många när det är lågkonjunktur, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs som svarat för genomförandet av undersökningen.
Företagarna i Jönköpings och Västerbottens län toppar årets semesterliga. Där är ledigheter på minst tre veckor mest förekommande i landet. De kortaste sommarsemestrarna har företagarna på Gotland samt i Blekinge och Kalmar län.
Om undersökningen
Undersökningen om semestrar i mindre företag genomfördes 12-18 juni genom utskick via e-post till 6 000 företag. Drygt 1 100 svar kom in, vilket gav 20,4 procents svarsfrekvens. De deltagande företagarna representerar alla förekommande branscher, varav de största utgörs av verkstad och industri (13 procent), bygg (12 procent), handel (11 procent), redovisning (9 procent) samt IT och telekom (6 procent).