Det är alltid viktigt att löpande justera priset på produkterna eller tjänsterna i ett företag. Men ofta uppstår en viss ängslighet i samband med att det råder kärvare ekonomiska tider, man vill ju absolut inte att kunders skall sluta handla eller vända sig till någon annan. Lösningen är dock inte att låta bli att höja priserna (eller sänka ibland) utan att alltid justera och hålla adekvata marknadspriser. Allt annat blir dyrare i samhället så ett år utan prishöjning är detsamma som minskad vinst eller sänkt egen lön.
Nio sätt att testa din prissättning:
1. Ge bort det du säljer gratis – Många nätbaserade företag ger bort en version gratis och har en bättre i betalform. De här företagen räknar med att attrahera tillräckligt många betalande kunder för att ha råd att erbjuda en gratisversion.
2. Ge bort gratis under en begränsad tid. Idén här är förstås att gratisperioden ska locka kunder som senare ska börja betala för sig. Det kan fungera för företag som har låga produktionskostnader, vinstmarginalerna är höga och när de går in på en exploderande marknad med många aktörer.
3. Sälj det till tillverkningskostnad eller under tillverkningskostnad.
Den här strategin är typisk för företag som vill locka kunder till sig. Du har sett det i din livsmedelsbutik där du får köpa en produkt för ett löjligt billigt pris för att de vill att du ska komma dit och handla resten också, upptäcka dem och se dem som din framtida leverantör av det de säljer.
4. Företag som håller sina nyckelprodukters priser på samma nivå kan slänga med något i köpet till ett löjligt lågt pris, något som kompletterar nyckelprodukten. Den upplevda värdehöjningen kan motivera ett högre pris.
5. Möt din konkurrents lägsta pris. Det här har du sett tusen gånger hos elektronikkedjorna som ger kunderna lägre pris om de talar om vilka som säljer samma sak billigare.
6. Rabatter. De vanligaste rabatterna är förstås mängdrabatter. Men du kan också jobba med rabatter bara till gamla kunder eller ha rabatter vid tidpunkter då affärerna normalt går trögt i just din bransch. Kuponger är också ett sätt att ge rabatter som fungerar bra i de flesta branscher, kanske allra bäst i branscher där det är ovanligt med kuponger.
7. Prestigepriser. När din produkt eller tjänst har ett fantastiskt renommé och är känt för kvalitet och kanske också status kan du höja statusen ännu mer genom att höja priset högre än konkurrenterna.
8. Skumma grädden. En del företag sätter priserna mycket högt när en produkt eller tjänst är ny. Om produkten eller tjänsten blir accepterad av marknaden så skummar de så att säga av grädden fram till den punkt när konkurrenterna kommer med sina svar och tvingar fram prissänkningar.
9. Höj priserna konsekvent i takt med att du och ditt företag blir mer känt. Om du säljer tid är det ett sätt att attrahera de köpstarka kunderna.
Listan från redaktionen