En vanlig äggklocka kan höja effektiviteten vid skrivbordet. Särskilt under hektiska arbetsdagar när många uppgifter pockar på uppmärksamhet.
Vissa dagar innehåller ”att göra-listan” fler punkter än man orkar räkna. Det är svårt att veta var man ska börja, speciellt när allt är brådis. När dessutom mailen trillar in och telefonens pushnotiser plingar piggt över skrivbordet kan det bli svårt med koncentrationen. Hur fokuserar man och arbetar effektivt i såna stunder?
Lösningen kan vara att göra som italienaren Francesco Cirillo. På 1980-talet uppfann han en teknik för att organisera tiden och öka produktiviteten. Han döpte tekniken till pomodorometoden, eftersom den äggklocka han använde var formad som en tomat (pomodoro på italienska). Så här använder du metoden:
1. Skriv ner allt som du behöver göra under dagen på en lista.
2. Sätt en äggklocka eller mobilens timer på 25 minuter. Börja arbeta med den första punkten på din lista – och endast den. Underlätta arbetet genom att först stänga ner mailprogrammet och slå av ljudet på mobilen. Bry dig inte om något annat än den uppgift du har framför dig. Får du en idé eller kommer på något du behöver göra antecknar du bara det och fortsätter arbetet.
3. När klockan ringer efter 25 minuter tar du fem minuters paus. Det är tillräckligt för att rensa huvudet, ta en bensträckare och kanske hämta en kopp kaffe.
4. Sätt återigen timern på 25 minuter och fokusera på arbetet. Hann du klart den första uppgiften påbörjar du nästa. Hann du inte färdigt fortsätter du där du slutade.
5. Efter fyra pomodoropass tar du en längre paus på 15–30 minuter. Då har du tid med en fika eller en kortare promenad.
Pomodorometoden är enkel men effektiv, då fokus flyttas från den stora högen av saker som behöver göras till en uppgift i taget. Det gör det lättare att beta av punkterna på listan och se framstegen. När arbetsdagen bryts upp i mindre delar minskar också stressen för många, vilket gör det enklare att komma framåt. Prova!
Text: Stefan Hedner