För många chefer och egna företagare är lönesamtalen en besvärlig och jobbig situation. Det handlar om förhandling och mänsklig psykologi och det är inte det vi vanligtvis arbetar med i vardagen. I många företag är det “säsong” för lönesamtal nu på våren. Och Dagens Industri har intervjuat förhandlingsexperten Johan Lagerbielke som ger företagare och chefer några konkreta råd.

  1. Gör det inte lätt för dig genom att ge alla samma löneförhöjning utan använd det individuella löneutrymmet och motivera till extra engagemang och prestation.
  2. Sätt dig in i medarbetarens situation, vad förväntar de sig och vad motiverar dem?
  3. Förekom. Ta upp saker med medarbetaren som du väntar dig att de själva tänker ta upp. Genom att göra detta så tvingar du dig själv att fundera och förutse delar av samtalet och kan också svara och argumentera relevant och klokt.
  4. Spara inte argument! Om du har saker som du är missnöjd med hos en medarbetare så vänta inte med att säga det och använd inte detta som argument vid ett lönesamtal, det är bättre att medarbetaren är förberedd på att du inte är helt nöjd med insatserna under året och har lägre förväntningar när denne kommer in i samtalet än att det kommer som en chock mitt under lönesamtalet.
  5. Prata alltid om den anställdes hela situation, från lön, andra förmåner, arbetsplats, arbetsredskap med mera. Det är hela situationen som påverkar den anställdes trivsel och motivation, inte bara lönen.
  6. Erbjud alltid möjlighet för den anställde att själv påverka lönen med sina insatser och sina ambitioner. En bra engagerad medarbetare är värd mer för företaget och skall självklart premieras för detta.

 

Det sista och viktigaste rådet – skjut aldrig upp ett lönesamtal i sista stund! Många chefer drar sig för lönesamtalet och skjuter upp detta på grund av det är för mycket annat att göra just nu eller dylika svepskäl. En heltidsmedarbetare arbetar drygt 2000 timmar för företaget och dig som chef. Att då skjuta upp en av de få stunder eller timmar som skall ägnas åt medarbetaren är både orättvist och demotiverande. Gör inte det misstaget, medarbetaren kan komma att svara med mindre engagemang under resten av året för detta enda enkla misstag.

 

Läs mer på dagens industris sajt