Nu är det högsäsong för skojare

Sommaren är snart här och med den semestrar. Det mesta är positivt även om det dyker upp skadedjur som fästingar och getingar. Som småföretagare handlar det om andra typer av problem – det är högsäsong för annons- och fakturaskojare.

En del telefonsäljare drar ner på verksamheten under sommaren eftersom det är glest på kontoren och svårt att få tag på rätt person. Men de oseriösa säljarna tycker istället att det är precis rätt tid att operera. Det allra bästa är nämligen om det inte går att få tag på rätt person.
– De ringde till mitt företag under min semester och fick tag på en sommarvikarie. Säljaren stressade henne och sa att det var bråttom och påstod att annonsen var bokad sedan länge. Sedan kom ett fax med annonskorrektur som skulle godkännas, berättar småföretagaren Anders som har fyra anställda.
Men någon annons hade hans företag aldrig beställt. Sommarvikarien läste igenom alla uppgifter och kontrollerade så att uppgifterna såg rätt ut. Hon försökte ringa Anders men fick inte tag på honom.
– Jag var utomlands och hade faktiskt stängt av mobilen några timmar. Så därför lyckades skojarna få vikarien att godkänna annonsen och lura mitt företag på flera tusen kronor. Jag lägger inte skulden på vikarien men det fick mig att öppna ögonen för det här.

Vikarier utsatta
Sommarvikarier eller kanske anställda som tar över andra arbetsuppgifter när någon är på semester är ett tacksamt byte för skojarna. Ibland skickar de en falsk faktura på papper som ser legitim ut och ringer sedan och hetsar och säger att fakturan skulle ha betalats för flera veckor sedan och om den inte betalas omgående så går det till inkasso.

Här är några tips till rutiner för dem som jobbar på ditt företag under sommaren:

  • Ha inte bråttom. Be att få återkomma dagen efter. Det kan aldrig vara så bråttom att det måste ske samma dag. Eller i värsta fall säg att du återkommer om några timmar så att du hinner kolla upp med någon annan.
  • Säg aldrig ja till något på telefon om du inte känner till det sedan tidigare. Säg bara ”nej, det kan jag inte godkänna, jag måste kolla upp det först”
  • Var misstänksam och kontrollera alla fakturor som kommer in till företaget. Har ni inte gjort affärer med dem tidigare är det en varningssignal att kolla upp det extra.
  • Hittar du en misstänkt faktura – gå in och kolla om avsändaren finns på Svensk Handels Varningslista (www.svenskhandel.se, klicka på Varningslistan). Finns företaget med där är det sannolikt ett bedrägeriförsök.
  • Låt någon ansvarig på företagen attestera alla fakturor innan de betalas. Det kan vara värt att komma in några timmar varje vecka och gå igenom pappren.

– Det är trist att inte myndigheterna kan sätta stopp för fler av de här skojarna. Men man måste se upp själv också, konstaterar Anders.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr