Coop har brottats med ekonomiska bekymmer under många år och DN skrev får någon dag sedan att en Ica Maxi butik gör lika stor vinst som 78 Coop butiker vilket säger en del om obalansen. Nu vill Coop skaffa sig ett övertag i lågpris segmentet genom att köpa hela Netto kedjan med 163 butiker runt om i Sverige. Konkurrensverket har sagt OK till affären och i september startar man med att skylta om Netto butikerna till Coop. Genom att få tillgång till Nettos lite mindre butiker tar Coop ett stort steg och växer i marknadsandelar. Man växer också i det växande segmentet ”närhandel”. Fler och fler svenskar vill handla nära hemmet, på väg hem från jobbet eller när man är på språng hit eller dit. Mindre storhandling och mer snabba mindre köp. Här ligger Nettos butiker väl placerade och blir en styrka för Coop.
Netto startade sin etablering 2002 och kastar nu in handduken då man aldrig riktigt fått lönsamhet i verksamheten. Nu får man se sig besegrade av konkurrenten Lidl i segmentet ”hard discount” som var nytt för svenskarna när de båda steg in i Sverige.
Läs mer på Market.se