En färsk undersökning från DN/Ipsos visar att var femte person vill fortsätta att jobba mer på distans även efter krisen. Detta kommer påverka flyg-, och reseindustrin då många har vant sig vid att mötas på distans genom videotjänster. Sannolikt kommer många att fortsätta att hålla flera av dessa möten på distans istället för att resa tvärs genom landet eller till ett annat land för enstaka möten.
Det leder för småföretagare tillbesparingar av både tid och reskostnader, vilket för mindre företag kan vara stora. Samtidigt är det utmanande att ha anställda som jobbar hemifrån då mycket socialt nätverkande och spontana kontakter försvinner. Småprat varvas ofta med diskussioner om verksamheten som man helt går miste om med medarbetare på distans.
En annan risk är att gränsen mellan arbeta och fritid suddas ut. Hemarbete varvas med det avlönade arbetet och antingen riskera det ena eller andra att ta över. Många behöver hjälp att disciplinera sig och för detta är det sociala fysiska nätverket på jobbet oöverträffat.
Så här tycker deltagarna i undersökningen att det fungerat att jobba på distans under krisen:
Mest positiva
29% slipper resa/pendla, ingen restid
12% arbetsro
10% Större flexibilitet
10% Mer effektiv / får mer gjort
7% minskad stress
5% Mer tid med familjen/lättare att ordna livspusslet
3% Sparar tid, tidseffektivt
3% minskad risk att bli smittad
Mest negativa med att jobba hemma
51% Saknar kollegorna/det sociala, ensamt
5% Sämre arbetsmiljö/ergonomi
5% Sämre teknik/uppkoppling hemma
5% Försämrad kommunikation/svårare att samarbeta
3% Svårt att koncentrera sig/fokusera på arbetet