Alla företag har en gång varit små. Men för en del är det väldigt länge sedan och direktörerna samt styrelserna tyckts ha glömt bort grunderna för företagandet. De lever helt enkelt i en egen bubbla – långt ifrån företagandet, medarbetare och den så kallade verkligheten. Det finns tre saker som de stora företagen, organisationerna och fonderna skulle behöva lära av småföretagen.

Verklighetsförankring Vi lever, arbetar och sover med vårt företag. Vi vet att det är vi som ansvarar för företaget – ingen annan hjälper till. Att staten skulle ta över våra företag finns inte på kartan. Slitstyrka Det är tufft att vara företagare. Det är långa arbetsdagar och liten semester – oavsett konjunkturen. En lågkonjunktur är naturligtvis inget vi längtar efter – men vi är förberedda. Flexibilitet Vi är inställda på att snabbt ställa om och anpassa verksamheten. Vid tuffare tider ser vi över kostnaderna och går som ägare kanske själva ner i lön en period. Allt för att företaget ska leva vidare.

Ordet småföretag kan vara vilseledande. Speciellt med tanke på att vi är många – mäktigt många. I dag finns det ungefär 900 000 småföretagare i Sverige. I dag sysselsätter vi tillsammans dryga miljonen svenskar. Det gör oss till Sveriges största arbetsgivare. Och vi finns spridda över hela landet, från Haparanda i norr till Ystad söder. Det är vi som får Sverige att fungera. Vi driver kemtvätten på hörnet, lunchrestaurangen, verkstadsföretaget eller färgaffären.

Än så länge präglas nyhetsflödet mest av storföretag som varslar. Småföretagen har än så länge klarat sig bättre. Men om krisen sprider sig så är det många småföretag som kan tvingas se sina livsverk gå under och tvingas avskeda personal. Men eftersom vi är små och finns över hela landet kommer detta i stor utsträckning ske i tysthet. Det ger inga löpsedlar eller svarta rubriker.

Flera av varandra oberoende undersökningar visar att bara en fjärdedel av landets minsta företag tror att de bara kommer att påverkas lite eller inte alls av lågkonjunkturen. Lika många tror sig rentav kunna öka vinsten under lågkonjunkturen. Men visst finns det branscher där småföretagare drabbats och kommer att drabbas.

Då är väl allt frid och fröjd? Nej, tyvärr inte. Krisen i finansbranschen och bland storföretagen kommer, om inget görs, också slå mot de små företagen. För det första har bankerna blivit försiktigare med kreditgivning. För det andra lånar helt enkelt de stora industriföretagen så mycket pengar att det finns en risk för att det inte finns pengar kvar att låna ut till små företag. Dessutom är det just nu oerhört fokus på att rädda och underlätta för de största företagen. Ingen pratar längre småföretag. Tvingas småföretagen säga upp folk så märks det inte på samma sätt som när Volvo eller Saab varslar. Men för de som drabbas och för Sverige kommer följderna att bli katastrofala.

Medicinen som småföretagen behöver heter inte räddningspaket eller stödpengar. Nej, det handlar om att allmänt förbättra villkoren för att äga och driva företag. Sänk arbetsgivaravgiften rejält för oss små företagare och stärk det lokala ägandet och drivandet av företagen. Dessa frågor är kanske viktigare än någonsin just nu.

På så sätt kan Sveriges ryggrad, som Reinfeldt kallar oss, fortsätta att vara just ryggrad. För det är vi som faktiskt håller Sverige flytande. Och det vill vi fortsätta med. Men Sveriges sunda hopp behöver bankers och regerings förståelse och medverkan till att fortsatt hålla hjulen rullande!

Camilla Littorin FöretagarFörbundet

Per Lidström ordf FöretagarFörbundet, Crenor AB, Skellefteå

Håkan Engberg Sofos Card AB, Upplands Väsby

Elias Melki Effekt Svenska AB, Arlandastad

Fredrik Malmberg Läppeställaren AB, Vingåker

Jon Carnesten Jons Frisörer/Jons Hifi-butik, Flen

Linda Skånberg och Kristofer Johansson Davinci Promotion, Stockholm

Anders Fintling Provideria, Västerås

Helén Andersson Helén på Torsåsen AB, Veddinge

FöretagarFörbundet organiserar företagare över hela landet och har i dag över 35 000 medlemmar. Aktiva småföretagare leder FöretagarFörbundet som arbetar för att förbättra villkoren och förutsättningarna för att starta, äga, driva och utveckla företag, företrädesvis småföretag med mellan noll och nio anställda. Att skapa opinion om och ökad förståelse för företagandets och entreprenörskapets roll i samhällsutvecklingen ingår också i verksamheten. För mer information se: www.ff.se

N

Mycket förmånligt

Ett medlemskap späckat med småföretagaranpassade medlemstjänster och förmåner. Din egen inköpsavdelning, rådgivning, försäkringspaket och mycket mer.

N

Småföretagen är bra för Sverige

De allra flesta jobben och tillväxten skapas här. Vi driver opinion för att göra det bättre, enklare och tryggare för dem att utvecklas. Bra för småföretagen, bra för Sverige!

N

Av småföretagare, för småföretagare!

Vi fokuserar på de allra minsta företagen, soloföretagare och de med upp till tio anställda. Vi är själva småföretagare och vet hur verkligheten ser ut.