Han kräver RUT-avdrag för verkstadsjobb!

Bo_EricssonLR
”Svartverkstäder gör det svårt för hederliga småföretagare”

Regeringen vill öka sysselsättningen samt minska svartjobben. Därför får den som lämnar in sin cykel på reparation RUTAVDRAG  för arbetskostnaderna. Nu kräver Sveriges Fordonsverkstäders Förening att det även ska bli avdragsgillt med bilreparationer.

– Vi ser hur antalet svartverkstäder dyker upp som svampar, vilket gör det svårt för hederliga småföretagare att konkurrera om kunderna, säger han.

FÖRRA ÅRET uppmanade han regeringen i ett öppet brev att införa RUT-avdrag även för bilverkstadsbranschen, men hittills har det varit tyst från regeringens håll. Trots det ger han inte upp utan menar att det bästa är att så många aktörer tar sig ton och visar regeringen att här finns det mycket att göra.

– Våra politiker talar gärna vitt och brett om hur viktigt det är att minska svartjobbandet och att öka sysselsättningen, men när det verkligen finns en chans att göra något som ger snabb effekt har man valt att lägga locket på.

– Vi vet ju att det dyker upp allt fler verkstäder där man byter däck på en parkeringsplats för 90 kronor eller erbjuder en handtvätt för samma summa, säger Bo Ericsson som menar att en orsak till att det blivit så pass många nya och oseriösa aktörer på marknaden är att det finns alltmer svart arbetskraft att tillgå.

PÅ OLIKA Facebooksidor rekryteras erfarna bilmekaniker bland framförallt de nyanlända, och mot en lön på kanske några hundralappar om dagen får de tillfälliga jobb.

– Rent allmänt finns det en brist på mekaniker och de som nu får jobb på svartverkstäder skulle kunna fylla en del av de luckorna på riktiga verkstäder.

 

TEXT: PETER FREDRIKSSON

 

FÖRDELAR MED RUT FÖR BILVERKSTADSJOBB
RUT-avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som vare sig betalar skatter, moms eller miljöavgifter.
RUT-avdraget medför att ler blir sysselsatta i den seriösa branschen.

4 svar

  1. Bra Bosse! Ligg på regeringen med krav på Rut-avdrag för bilreparationer och seriösa rostskyddsbehandlingar. Inför även visselblåsning i verkstadsbranschen. Det ”folkrace”-repareras systematiskt bilar i många många privata garage där verksamheten kan liknas vid yrkesmässig verksamhet utan fackmässiga kunskaper, garantier och kvitton. Både Rut och visselblåsning behövs.

  2. Som privatperson är det naturligtvis mycket RUT fördelaktigt att staten betala en del av kostnaden
    MEN
    som företagare anser jag hela RUT systemet koko, företag som inte bär sig utan bidrag från staten, bör läggas ner eller aldrig startas, De är förödande på lång sikt, till slut kommer ALLA branscher att kräva att få vara med i RUT o ROT systemen vad innebär det då för fördelar ?
    Du betalar en del av kostnaden privat, och en del via skattsedeln.
    Att tro att ”svartmarknaden” därmed skulle försvinna är bara naivt, kommer alltid att finnas utrymme för ”billigare” service.
    men visst varför skall det vara skillnad på fordons typ det begriper inte jag heller, cykelreparationer borde alla kunna ha råd med, eller utföra själva. Bilreparationer där emot är ju ganska kostsamma, det tycker nog staten också, så därför blir det inget RUT där. Förslaget från Mp blir väl RUT reparationer endast för de nya skattesubventionerade El-fordonen.

    1. När det gäller bidrag till företag, så har ju rotavdraget inom bygg minskat svartjobbs erbjudande oerhört mycket, så där har det blivit bättre. Problemet som vi har med mindre byggföretag utanför storstadsbubblan, är att lönerna är baserade på storstadens villkor. Detta innebär en tim lön på 190:-/tim + soc avgifter enligt fackliga avtal. 173 tim i månaden ska man betala ut det, oavsett vilken täckning man har, och inom bygg har man många ställtider, så har man debiteringsbar tid på 70 % så får man vara glad. Lägger man på alla försäkringar, sjuklöneansvar, fasta kostnader med maskiner, eventuella lokaler som man behöver ha täckning för blir timpenningen väldigt hög, så hög att det inte går att ta ut, även med rotavdrag. Så resultatet blir att man betalar ut ca 23 ooo i månaden till de anställda och plockar ut 14 000 själv för att klara sig på den timpenning som man kan ta ut enligt marknaden. Är man idiot?? Absolut, men alternativet är arbetslöshet, eller pendla till Norge eller någon storstad. Så Rotavdraget eller företagsbidrag som någon kallar det, kanske kan ses i ett annat ljus om man ser det ur det perspektivet, och detta är många småbyggare som har detta gemensamt.
      Så Rotavdraget är en stor hjälp för mindre företag ur fler än ett hänseende.
      Rutavdraget har ju blivit MP:s lilla morot till väljare för att klamra sig fast vid makten. Det har blivit utbyggt så jag tror knappt att varken företagare eller SKV vet vad man kan använda det till längre, för gränsdragningen för tillåtet och ej, blir svårare ju fler aktörer och moment det blir.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr