När hjulen rullar för fullt är det lätt att glömma bort att fylla på med nya uppdrag och kunder.
– Avsätt alltid en timme om dagen för att bara sälja, säger säljcoachen Max Söderpalm.

Han menar att ett av de vanligaste misstagen som duktiga småföretagare gör är att man alltför ofta lutar sig tillbaka och njuter av framgångarna.

– Jag menar att man alltid bör vara på tå och se till att hålla kontakten dels med befintliga kunder men även se till att bredda kundbasen, säger han och tillägger att en timmes säljjobb om dagen kan göra underverk.

Samtidigt gäller det att sälja på rätt sätt, och det är en konst som väldigt få behärskar.

Många har en bild av att en säljare ska vara en person som mer eller mindre luras och kränger på folk grejer som de egentligen inte behöver.

– Men så är det inte. Det absolut viktigaste är att vinna kundens förtroende. Lyssna noga på vad denne vill ha och presentera sedan vilken nytta kunden kan ha av just dina produkter eller tjänster. Om du sedan använder någon nöjd kund som referens, ja då har du nästan garanterat ett avslut, säger Max Söderpalm som menar det är bra att träna in en säljmetod som bygger på just de här stegen.

Dels ger det en ökad säkerhet i säljarbetet och det gör att man kan övervinna det egna motståndet för att ragga nya kunder eller projekt. Men sen innebär det metodiska säljarbetet även att man kan finslipa på detaljerna och bli allt bättre på att snabbt komma till avslut.

– Jag är ofta ute och föreläser eller coachar småföretagare, och jag blir nästan alltid lika överraskad över att så få använder sig av någon tydlig metod. Det vanligaste är att man istället bränner av alla sina säljargument på en och samma gång vilket gör att kunden inte alls hänger med.

Text: Peter Fredriksson

 

Så skapar du en intressant säljpresentation

* Ställ rätt frågor till kunden – och lyssna till svaren

* Peka på kundens nytta av dina produkter eller tjänster

* Avrunda med en referens om en nöjd kund

 

Denna artikel är hämtad från Tema-bilagan Säljare är vi allihopa som följde med medlemstidningen Fria Företagare nr 1/16. Missa inte nästa nummer – Bli Medlem idag så får du tidningen direkt hem i brevlådan!

N

Mycket förmånligt

Ett medlemskap späckat med småföretagaranpassade medlemstjänster och förmåner. Din egen inköpsavdelning, rådgivning, försäkringspaket och mycket mer.

N

Småföretagen är bra för Sverige

De allra flesta jobben och tillväxten skapas här. Vi driver opinion för att göra det bättre, enklare och tryggare för dem att utvecklas. Bra för småföretagen, bra för Sverige!

N

Av småföretagare, för småföretagare!

Vi fokuserar på de allra minsta företagen, soloföretagare och de med upp till tio anställda. Vi är själva småföretagare och vet hur verkligheten ser ut.