Glöm inte kafferasten

Den dagliga kafferasten är det många som ser fram emot. Dessutom kan den förlänga livet på oss.

När kaffebryggaren puttrat klart får vi lämna skrivbordet, kassan eller verktygen en stund. Det är dags att tänka på annat, ta en kopp och prata väder, fotboll eller tv-serier med kollegorna.

Avbrottet är inte bara en paus som gör att vi samlar kraft för resten av arbetsdagen. Den inofficiella svenska nationaldrycken kaffe har också hälsofrämjande effekter.

I podden ”Så lever du längre” ägnar professor Bertil Marklund och journalisten Linn Asterby flera avsnitt åt kaffets effekter. Duon går igenom den senaste forskningen och berättar om det vetenskapliga stöd som finns för att kaffe i lagom mängd kan göra att vi lever längre.

Bertil Marklund förklarar i podden att kaffe innehåller antioxidanter som stärker immunförsvaret och motverkar inflammation. Det gör att kaffedrickare kan stå emot flera olika sjukdomar bättre och därigenom leva längre.

Stora forskningsstudier i bland annat USA har visat att kaffe minskar risken för diabetes, stroke, Alzheimer, Parkinsons sjukdom samt för risken att få återfall i en cancersjukdom. Exempelvis har den som dricker 3–4 koppar kaffe per dag 25 procents lägre risk att insjukna i diabetes. 2–3 koppar per dag ger 20 procents lägre risk för stroke.

Just 3–4 koppar kaffe per dag är en dos som Bertil Marklund menar är optimal. Han liknar effekten av kaffe vid en upp- och nervänd U-kurva, där 0–1 kopp per dag inte har någon effekt. Två koppar per dag har viss effekt och allra bäst blir det vid 3–4 koppar per dag. Dricker man 7 eller till och med 10 koppar riskerar man att få problem med magkatarr och hjärtklappning.

Bertil Marklund berättar i podden att han själv dricker kaffe både på för- och eftermiddagen. Han tycker att kaffet har en uppiggande effekt, men påpekar också att det är mer än bara kaffet som betyder något. Avbrottet i arbetet och stunden vid fikabordet har lika stort värde som själva kaffet.

Det kan säkert många svenskar skriva under på. Så glöm inte den dagliga kafferasten – den är både välbehövlig, trevlig och livsförlängande.

Podden ”Så lever du längre” finns där poddar finns, bland annat på Spotify.

Bild: Pixabay

Text: Stefan Hedner

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Lämna ett svar