Filip Tysander har på bara några år lyckats bygga upp en miljardindustri med hjälp av en så pass ordinär affärsidé som att sälja egendesignade klockor på nätet.
Inspirationen till det egna varumärket Daniel Wellington fick han när han träffade en person med just det namnet under en resa i Australien.
– Det var en riktig gentleman med en avslappnad och intressant stil. Speciellt sättet att bära en Rolexklocka med ett färgglatt NATO-band var intressant och kom att bli en förebild för mig när jag började skissa på mina egna klockor, säger Filip Tysander.
Vem som helst som kastar en blick i företagets räkenskaper kan bli grön av avund, eller vad sägs om en ökning av omsättningen från 27 miljoner kronor år 2013 till 600 miljoner år 2015. Även lönsamheten har hängt med, och det är få förunnat att lyckas slå sig in på en så pass mogen marknad som klockbranschen på så kort tid.
Filip Tysander berättar att med utgångspunkt från mötet med den riktige Daniel Wellington började han ta fram nya versioner av NATO-bandet och en tunnare och mer avskalad boett, för att på så sätt få en klocka som gav ett mer stiligt och slimmat intryck.
– I och med att Daniel Wellington var en så pass stor inspiration till designen av klockorna så kändes det väldigt naturligt att uppkalla varumärket efter honom. Detta var innan Facebooks tid och jag tror inte att han har en aning om att hans namn finns på de klockor som vi nu säljer. Jag har velat höra av mig till honom flera gånger och berätta vad som hänt sen vi träffades i Australien, men har inte gjort det, säger Filip Tysander som redan under studietiden i Uppsala startade bland annat sajten smalsslips.se tillsammans med sin bror Kristian.
De skrapade ihop 20 000 kronor och investerade i slipsar som såldes och marknadsfördes på nätet. Brödernas affärspartner i Kina talade inte engelska så all korrespondens gick via Google Translate. Det egna kapitalet växte sakta men säkert och när han läste ett reportage om ett företag som tillverkade plastklockor och omsatte sju miljoner kronor efter en kort tid på marknaden såddes ett frö till att erbjuda samma produkt till ett bättre pris. Förhoppningarna i början var att, med lite tur, kunna sälja lite klockor till familj, vänner och bekanta.
– Jag använde mina sista pengar och bokade ett flyg till Kina för att besöka fabriken som skulle ta fram mina plastklockor, och det rullade på ganska bra ett tag. Men snart mättades marknaden och det var då bestämde mig att för att ta fram de första exemplaren av Daniel Wellington-klockan.
Detta är ett utdrag ur en längre intervju publicerad i medlemstidningen Fria Företagare nr 1/16. Vill du också ha tidningen direkt hem i brevlådan och få inspiration och tips för alla småföretagare? Bli medlem idag >>