Så lyckas du nå nya kunder

“Ett bra tips är att dra ner på säljsnacket”

Sociala medier kan ge ditt företag en rejäl skjuts framåt. Men det gäller att välja rätt kanaler för att lyckas.Det säger Linda Björck som driver SmartBizz där hon utbildar och hjälper företag att arbeta strategiskt med sociala medier.

– Välj de medier där kunderna finns, jag hjälper företagare med att ta reda på i vilka kanaler de ska vara i och hur de ska göra. Om målgruppen är yngre män är till exempel Pinterest inte det bästa valet eftersom cirka 70 procent av användarna är kvinnor, säger hon.
Linda Björck menar att det går inte att underskatta den nytta en småföretagare kan ha av att på ett enkelt sätt nå ut direkt till sina målgrupper.

– I dag har fokus flyttats från om företaget överhuvudtaget bör finnas i de sociala kanalerna till hur effektiv närvaron är. Först ska man se till att få följare och gillare, sen delar man med sig av relevant och bra innehåll.

Ett bra tips är att dra ner på säljsnacket och att tänka på hur man själv fungerar som kund.

– Satsa på bra inlägg som ger mervärde för läsaren. Tävlingar är ett annat tips som lätt skapar engagemang, säger Linda Björck, som är övertygad om att de sociala medierna kommer att få en allt större betydelse framöver.

Dels kommer det nya kanaler samtidigt som de befintliga utvecklas i snabb takt. När det gäller Instagram blev det först i höstas möjligt att annonsera. Dessutom har Facebook ändrat sina algoritmer så att det blivit svårare att nå ut gratis till sina gillare, för att öka räckvidden bör man därför annonsera.

– Det som ger bra respons är bilder och rörlig media. Detta är något som småföretagare behöver använda sig mer av. Mobilanvändandet ökar och många surfar i första hand på mobilen. Tänk mobilanpassat gällande marknadsföring och hemsidor.

Denna artikel är hämtad ur tidningen Fria Företagare nr 1/16. Bli medlem så får du tidningen hem i brevlådan, fylld med inspirerande läsning för småföretagare.

Foto: SmartBizz