Under 2018 sjönk nyföretagandet med 7 procent jämfört med året före. Därmed minskade antalet registreringar av nya företag i Sverige för andra året i rad, visar statistik från Bolagsverket som Visma har sammanställt.
– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. För att Sverige ska fortsätta att må bra även på sikt behöver fler vilja och våga ta steget till eget, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Under 2018 startades totalt 63 620 nya företag i Sverige. Det innebär en minskning med hela 7 procent jämfört med 2017, då 68 112 nya företag registrerades. Därmed minskade nyföretagandet för andra året i rad. Under 2017 sjönk det med sammanlagt 1 procent, vilket då var den första minskningen sedan 2013.
– En minskning av nyföretagandet med 7 procent är oroväckande. Nya företag är en viktig motor för utveckling och tillväxt, därför behöver Sveriges småföretagare ha de bästa villkoren och förutsättningarna, säger Boo Gunnarson.
Nyföretagandet minskar i 20 av 21 län
Minskningen av nyföretagandet under 2018 syns i hela landet. Antalet registreringar av nya företag sjönk i 20 av 21 län. Störst nedgång hade Södermanland med 14 procent. Västmanland gick mot strömmen med en ökning av registreringar av nya företag på 10 procent.
Samtidigt visar en färsk Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Visma att var tredje svensk, 31 procent, drömmer om att starta företag. Bland unga mellan 18 och 29 år vill så många som varannan, 47 procent, ha ett eget företag.
– Undersökningen visar att flera miljoner svenskar drömmer om att bli egna företagare. Det finns alltså en enorm potential för innovation och nya jobb som vi måste ta tillvara. Sverige behöver uppmuntra fler att våga och vilja ta steget till att driva eget företag, säger Boo Gunnarson.