Dålig stämning kan leda till hälsoproblem!

– så hanterar du gnälliga medarbetare

Vanligt smågnissel och gnäll är normalt. Men om klagomålen växer till en lavin av missnöje gäller det att vända det destruktiva beteendet. Det menar Lennart Lindén som tillsammans med My Schüldt, Ylva Lindén skrivit boken ”Medarbetare eller motarbetare”

Under årens lopp har de tre författarna arbetat med teambuilding och arbetslagsutveckling inom det svenska näringslivet. Deras erfarenheter visar att vanligt gnäll vare sig är farligt eller destruktivt, snarare tvärtom. På en arbetsplats kan det skapa socialt kitt som svetsar samman en grupp och skapar sammanhållning.

– Man lättar helt enkelt på trycket. Smågnäll fungerar dessutom konfliktreducerande, när vi gnäller över vår situation förminskar vi oss själva och det gör att andra känner sig mindre avundsjuka, säger han men tillägger att det är först om klagandet övergår till elaka kommentarer som det blir destruktivt. Lindén menar att missnöjeskulturer ofta uppstår i företag där det finns ett vagt ledarskap som gör att medarbetarna inte får någon vägledning om verksamhetens mål och deras egen roll i det hela.

– Den bästa åtgärden är att se till att det inte utvecklas en gnällkultur.

Vi svenskar lever i en harmonifälla, vi vill sällan stöta oss med andra. Finns det då någon eller några som gjort det till sin grej att alltid klaga vill vi sällan säga ifrån. Vi är tysta vilket tolkas som att vi håller med, men det är inte alls säkert att det är så.

Text: Peter Fredriksson

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
Email
Dela på print
Print

Lämna ett svar