Sajten Företagande.se har listat bra tips på hur man organiserar sitt hemarbete. Trenden i Pandemin för de som har möjlighet är att sitta hemma så långt det går och arbeta.
De direkta fördelarna med att inte resa till och från en arbetsplats är minskade reskostnader och en tidsbesparing, för många flera timmar per dag!
Baksidorna visar sig också ganska snabbt. Kommunikation är svårare, samarbete är inte lika lätt när man inte bara kan mötas kvickt och utbyta tankar och idéer, även om kollegan bara är ett telefonsamtal, videomöte eller ett mail bort så mister vi dimensioner i kommunikationen som är viktiga. Missförstånd ökar, irritation över att inte bli förstådd med mera. Det nya arbetsformerna ställer nya krav på hur vi samarbetar och interagerar med varandra.
Företagande.se har listat en rad utmaningar och lösningar på dem:
- Välj rätt verktyg
- Använd de kommunikationskanaler som fungerar bäst vid varje tillfälle
- Fördela roller och uppgifter tydligare
- Synkronisera dokument så att alla kan följa arbetet
- Arbeta mer med teambuilding på distans
- Respektera andras tid och förstå att vi har olika tidszoner
- Utbilda er i distansarbete
Läs mer på företagande.se här hittar du också länkar till digitala verktyg för hemarbete