Överträffa kundernas förväntningar är ett sätt att förvandla kunderna till företagets bästa säljare, menar Pia Anderson. Samtidigt som hållbarhet blir viktigare för alla företag – oavsett storlek.
– Vi kunder är för det mesta nöjda, och vi förväntar oss att bli nöjda. De få gånger ett företag överträffar mina förväntningar brukar jag alltid berätta om det för mina vänner, det kan vara allt från att hantverkare dammsuger och städar efter sig till att restaurangvärden tar hand om mina kläder och väskor för att hjälpa mig att få med mig min lunchbricka till matbordet, säger Pia Anderson som skrivit boken Bygg det goda varumärket med undertiteln ”Så blir kunden er bästa säljare”.
HON BERÄTTAR ATT en studie från Boston Consulting Group 2017 visar att företag som integrerar hållbarhet genom hela företagets affärsstrategi är mer lönsamma.
– Det öppnar upp nya marknader och kundsegment, skapar nya produkter och tjänster, reducerar kostnaden i produktionen, ökar kundernas lojalitet och förtroende, ökar försäljningen och möjligheten till premiumprissättning, attraherar och behåller medarbetare och stärker relationen till samhället, säger hon.
FÖRETAG MED FLER än 250 anställda behöver varje år hållbarhetsrapportera – vilket gör att de ställer samma krav på småföretag som är underleverantörer.
– Kraven på hållbara lösningar kommer att hjälpa de små företagen att börja jobba mer strategiskt och jag är verkligen förväntansfull inför den utveckling som kommer att ske i samhället då de små lokala företagen hittar nya hållbara lösningar på dagens problem, säger Pia.
TEXT: SÖLVE DAHLGREN
Tre tips för att få kunden att älska ditt företag
-
Med en vision, för ditt företag som visar hur ni är med och bidrar till ett eller fler av de 17 globala målen (www.globalamalen.se), attraherar ni inte bara er själva som ägare utan medarbetarnas engagemang och kundernas förtroende för er ökar.
-
Beskriv er drömkund och låt sedan alla medarbetare sätta på sig kundhatten för en dag och undersöka vilka problem och behov de har och vilka förväntningar de har på hållbarhet.
-
Gå sedan igenom samtliga kontaktytor med kund 5P (Promotion, Plats, Produkt/tjänst, Pris och Personer) och undersök vad ni kan göra i varje P som möter kundens behov/problem och gör kunden överraskat nöjd.