FÖRFATTAREN STEFAN FRIBERG OM SMÅFÖRETAGARES GULDLÄGE:
Har du med dig en inköpslista på tjugo produkter till matbutiken så handlar shoppingrundan om att välja bort ungefär 69 980 varor.
– Det är svårt att vara kund idag, men så ska det inte behöva vara säger Stefan Friberg, medförfattare till boken Kundresan – din guide till hållbara kundrelationer.
HAN MENAR ATT företagandet gått åt fel håll de senaste hundra åren. Från att utgå från vad kunden önskar, till att arbeta för att ägarna ska vara nöjda. Han rekommenderar alla företag att byta kurs och bli insiktsorienterade istället för lösningsorienterade.
– Lär känna kunden. Ta reda på hur kunden tänker innan, under och efter köp, säger han. Det är ett sätt att utveckla affärerna, bidra till merköp och återfå kunden.
– Man tror man effektiviserar genom att kunderna sköter köpet själv, men det mest effektiva är att minimera spillet, och det är att leverera precis det kunden vill ha. Stefan Friberg beskriver Gekås som det ultimata exemplet på ett företag som arbetar insiktsorienterat. De levererar fynd, vilket i första hand är en upplevelse. Genom åren har de gått från att vara ett utflyktsmål där du handla och dricka en kopp kaffe, till ett besöksmål där du kan bo och semestra.
– Gekås största konkurrenter är inte andra varuhus, utan andra turistmål. De har utgått från vad kunden vill ha, och utvecklats utifrån det. Det typiskt lösningsbaserade hade varit att erbjuda e-handel istället, och då hade inte Ullared varit vad det är idag, säger han.
STEFAN FRIBERG menar att småföretagare har ett guldläge. Mindre företag är snabbfotade och behöver inte övertyga en massa aktieägare om att insiktsorientering är mest lönsamt i längden.
TRE BRA TIPS!
på hur man uppnår en hållbar kundrelation:
1. Förstå ditt företag och varumärke.
2. Förstå hur omvärlden, de potentiella kunderna uppfattar dig.
3. Se till att motsvara kundens förväntningar.
Det du säger och det du gör ska hänga ihop.