Passa på att skapa ett bättre kundregister nu när nya regler börjar gälla.
FÖRST OCH FRÄMST gäller det att gå igenom de gamla uppgifterna, har dina kunder gett samtycke till att du sparat uppgifter om dem? Och är det som du valt att registrera verkligen relevant för din verksamhet? Sen är det bara att ta ställning till hur du ska spara uppgifterna i framtiden. Det klassiska kundregistret finns på papper i en pärm, där du enkelt kan lägga till och ändra uppgifter med en vanlig penna. Just enkelheten och överskådligheten hör till de stora fördelarna, här krävs inga inloggningsuppgifter eller krångliga system för att göra backup.
BETYDLIGT VANLIGARE IDAG är att man lägger in uppgifterna i datorn, antingen i excel-ark eller ett vanligt ordbehandlingsprogram. Uppgifterna finns tillgängliga på den egna datorn, men skulle den krascha och man inte sparat filerna någon annanstans blir det mycket merarbete för att rekonstruera registret.
GENOM ATT ANVÄNDA molnbaserade program för kalkyl och ordbehandling, via till exempel Google eller Microsoft får man inte bara automatisk backup utan även möjlighet att komma åt uppgifterna från vilken dator som helst. Samma sak gäller moderna molnbaserade program för till exempel fakturering, där det även finns funktioner för att spara alla kontaktuppgifter till kunder. Här är en stor fördel att har man väl registrerat kundens uppgifter går det att använda dem igen när kunden handlar nästa gång, dessutom går det även att följa upp den egna försäljningsstatistiken.
TÄNK PÅ ATT
1. Säkerheten är A och O.
2. Förhindra att obehöriga kommer åt registret.
3. Förhindra att uppgifterna försvinner.
TEXT: ANNA SVENSSON