Experten tipsar: “Lägg arbetstiden på rätt saker”

Måste en entreprenör jobba dygnet runt? Nej, ofta behöver vi stanna upp och fokusera på att göra “rätt” saker, det som verkligen är viktigt för företagets framgång och resultat. Det menar Maria Breitholtz Söderström, som driver företaget Timefinder.

Vi läser ofta om entreprenörer som byggt framgångsrika företag och hur de jobbar 10-12 timmar varje dag, sju dagar i veckan under många år. Den som jobbar fler timmar får mer gjort. Sova kan du göra när du dör. Men stämmer det verkligen?

Maria Breitholtz Söderströms företag Timefinder hjälper bland annat företagare att hitta mer tid. Och det sker inte genom att skära ner på sömn och fritid.

– Jag gillar uttrycket ”Det är inte den som har tomt i inboxen när hen dör som vinner!”. Vi kan inte göra allt utan vi behöver fokusera på att göra så mycket ”rätt” saker som möjligt. Det är därför viktigt att då och då zooma ut lite och titta på sig själv och sitt företag utifrån. Av allt det jag gör på dagarna, vad är det som verkligen är viktig för företagets framgång och resultat?

Nätverkande och sociala medier, gör jag det på rätt sätt och kan jag se att det genererar resultat? För vissa av oss företagare är det en fullträff att synas i dessa olika sammanhang men för andra är det inte där vi får våra affärer.

Många upplever att dagarna bara ”försvinner”. Vi hade tänkt göra X, Y och Z men fastnar i något som kanske inte är prio ett för verksamheten och så går timmarna.

– Här kan du se till att under någon vecka föra dagbok över allt du faktiskt lägger din tid på under dagarna. För många blir det ett uppvaknande, säger Maria.

Är det så att du lägger tiden på rätt saker bara det att du verkligen har fullt upp, då kanske det kan vara läge att tänka på nästa steg för bolaget och skaffa anställda, hyra in underkonsulter eller kanske digitalisera några av dina tjänster.

Vanligaste tidstjuven? Mejlen toppar listan fortfarande.

– Där är mitt råd att på riktigt fundera över hur många gånger du behöver hantera din mejl varje dag för att sköta dina affärer på ett bra sätt. Många av oss agerar som om vi satt på en larmcentral när det gäller att svara på mejl och telefon men ganska få sitter verkligen på larmcentralen.

En otroligt vanlig tidstjuv är att vi så lätt blir distraherade.

– Det är inbyggt i vår hjärna då det handlade om överlevnad för många tusen år sedan och därför reagerar hjärnan på allt ”nytt” och allt som förändras i omgivningen. Se därför till att ge dig själv och din hjärna så bra förutsättningar som möjligt när du behöver fokusera på en uppgift. Lägg bort telefonen och stäng ner mejlen när du ska jobba med en offert eller ett avtal.

Text: Sölve Dahlgren

 

3 tips till de som vill minska sin arbetstid.

1. Planera din tid
När du ser vad du behöver göra och när är det lättare att få ett slut på arbetsdagen i tid eftersom allt inte ligger och skramlar som dåliga samveten i huvudet. Du kan lättare koppla av och känna att du har kontroll även om det är mycket att göra.

2. Sluta switch-taska
Se till att jobba fokuserat minst ett par timmar varje dag. Du kommer att få minst dubbelt så mycket gjort och därmed kunna minska din arbetstid!

3. Tänk 80/20 regeln
Ofta finns det både kunder och uppgifter som slukar mycket tid och kraft men som inte ger så mycket i slutänden. Våga agera på detta!

 

Fotnot: Detta är ett utdrag ur en artikel i medlemstidningen Fria Företagare 3/16. Bli medlem idag så får du tidningen direkt hem i brevlådan framöver!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr