Bedrägerier med felaktiga adressändringar kan förhindras med en ny tjänst från Skatteverket. Den som anmält sig till tjänsten kan bara ändra adress genom inloggning med e-legitimation. Detta minskar avsevärt risken för bedrägerier.
– Trots att det är enkelt och gratis att anmäla adressändring via våra e-tjänster och att säkerheten är hög är det över hälften av anmälningarna som kommer in via pappersblankett. De som anmäler på pappersblankett får visserligen ett brev till den gamla adressen om att anmälan inkommit, men brev kan hamna fel, säger Agneta Carlquist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Den som är ansluten till en digital brevlåda som erbjuder säker digital myndighetspost får brevet om att adressändring anmälts digitalt. För att ytterligare minska risken för bedrägerier erbjuder Skatteverket nu även en ny tjänst, för den som vill spärra möjligheten att ändra adress via papper.
– Jag uppmanar alla som har möjlighet att ansluta sig till den nya spärrtjänsten. Det är mycket efterlängtat att vi fått den här möjligheten till ökad trygghet, säger Agneta Carlquist.
För småföretagare kan en identitetsstöld bli extra ödesdiger ifall en bedragare först ändrar din adress och därefter skickar in en falsk begäran om förändringar i styrelsen för ditt bolag. Dessutom bör man givetvis se till att skaffa en låst brevlåda om man inte redan har det.
Vid månadsskiftet öppnades även en ny digital tjänst för att anmäla särskild postadress. Om man behöver ha posten någon annanstans än till sin folkbokföringsadress under en period på minst sex månader kan särskild postadress anmälas. Den nya spärren för anmälan på pappersblankett gäller både tjänsten särskild postadress och tjänsten flyttanmälan.
Gå in på Skatteverket och spärra obehöriga adressändringar >>