Bedrägerier är ett växande problem för småföretagare runtom i Sverige. Mängder av bluffakturor och bedragare som ringer per telefon för att luras. Lägg till det andra typer av bedrägerier som stulna kontokortsuppgifter.
FöretagarFörbundet har länge lobbat för att fakturaskojare och andra bedragare ska jagas mer aktivt. Därför är det glädjande att Polisen nu startar ett nationellt bedrägericenter.
Polisen skriver på sin hemsida:
Bedrägerierna har ökat stadigt sedan mitten av 2000-talet. Från 59 000 anmälda brott 2005 – till 136 000 anmälda brott 2012. Bedrägerier med hjälp av internet har ökat än mer: 1 442 procent sedan 2006. Brotten begås i hela landet och enskilda gärningsmän kan ofta stå bakom hundratals bedrägerier.”
Därför har Rikspolisstyrelsen nu gett Polismyndigheten i Stockholms län i uppdrag att starta ett nationellt bedrägericenter. Tanken är att svensk polis därmed ska kunna samordna sina resurser och upptäcka de bedrägerier som hänger ihop, oavsett om det gäller bluffakturor, banktrojaner, skimning eller bidragsbedrägerier.
Samarbete mellan olika myndigheter och branschaktörer nämns också som en framgångsfaktor. Förhoppningen är att det ska göra brottsbekämpningen mer effektiv och strukturerad.
– Bedrägerierna är en anonym och cynisk farsot som sprider sig över världen och Sverige. Det är en utveckling som vi nu tar krafttag för att strypa, säger Mats Löfving, länspolismästare i Stockholm.