Ett företag som dragit på sig mängder av anmälningar och klagomål är Telephon som inriktat sig på att sälja fasta telefonabonnemang till äldre personer som haft en näringsverksamhet registrerad. Först ringde en säljare och någon vecka senare kom en bekräftelse på ett tecknat företagsabonnemang.
Problemet var att priset då var dyrare för att Telephons säljare i samtalet uppgett pris utan moms medan den som blivit uppringd trott att det var ett privatabonnemang inklusive moms.
Telephon hänvisade dessutom till att den lagliga ångerrätten på 14 dagar inte skulle gälla eftersom kunden tecknat ett företagsabonnemang. Istället krävde de att kunden fick köpa sig ur avtalet via förtidslösen.
En äldre man fick betala 10.000 kronor för att komma ur det treårsavtal som Telephon lurat på honom. Över 60 personer har anmält företaget till Konsumentverket och ytterligare 150 klagomål har kommit in. Därför väljer nu Konsumentverket att stämma Telephon i tingsrätten för att de inte lämnat korrekt information om konsuments ångerrätt.
FöretagarFörbundet har länge kämpat för att även småföretag ska omfattas av någon form av ångerrätt. Vi konstaterar att seriösa telefonförsäljare häver köp om kunden känner sig vilseledd men att det finns en mängd oseriösa företag som likt Telephon vilseleder och sedan hänvisar till luddiga muntliga avtal per telefon.